torsdag 31 juli 2008

Skrämmande vad människan kan göra

Foto: http://www.fotoakuten.se/

Funderar i sommarvärmen hur underbart skönt livet kan vara just nu när sommaren är här. Jag och min man var och badade i helgen. Det var skönt att ta ett dopp. Runtomkring mig lekte små barn i vattnet med sina badringar. Någon övade med sin pappa att simma, en annan försökte locka sin mamma att doppa sig. En idyll på sitt sätt.
På badplatserna runtom idag finns sannolikt många glada barn som leker och umgås med sina föräldrar och kompisar. Allt detta sker samtidigt som en mamma försöker minnas i en rättssal i Köping hur hon blev attackerad och nästan ihjälslagen.

Hon kommer för alltid att få leva med saknaden av hennes små barn och vetskapen om hur dom brutalt och uppenbarligen våldsamt blev slagna till döds. Jag har själv barn och kan , tror jag, sätta mig in hur överjävligt detta måste vara. Att mista sina barn och på detta sätt måste var bland det värt, om inte det värsta någon kan råka ut för. Hoppas mamman i rätten orkar.

Det är svårt att förstå hur någon kan göra så här mot små barn. Det är samma sak när det gäller mordet på den 11 åriga Engla. Det är en obehaglig vetskap att det finns människor som är kapabla att göra så här. Morden på dessa tre barn kommer för alltid att finnas i minnet hos oss i Sverige som fruktansvärda händelser - obegripliga att de kunde hända för de flesta.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...