tisdag 8 maj 2018

Nya cykelvägar - då krävs det helt andra prioriteringar- inga fler skattesänkningar!

Har just skrivit under uppropet om cyckelväg till Arninge - med följande kommentar
" I Österåkers cykelplan finns sträckan med. Men då skattesänkningar går först i prioritet finns inte en tillräcklig med pengar i investeringsbudget för att finansiera vägen. Hoppas dock på andra framtida prioriteringar så att fler cykelvägar kan byggas".
Det finns många cykelvägar som borde byggas. Inte minst på Ljusterö, och från Östanå färjeläge upp till väg 276 - dessa vägar ska byggas inte minst för att de är förenligt med ren livsfara att gå eller cykla här . Dessutom skall cykelvägar inom Österåkers kommun byggas och kopplas ihop så att vi får ett bra nätverk av cykelvägar inom kommunen. Behovet av cykelvägar är stort och resurserna inte tillräckliga vilket gör att behoven måste starkt prioriteras. Därav blir det inte lika mycket av cykelvägar som man kunde önska - man kan inte få allt - både den ena skattesänkningen efter den andra och allt därtill allt annat.

Kan ju vara bra att veta. Mellan tumme och pekfingerpris kostar cyckelväg 7000 kr/m. Om jag tar uppgifterna från kommunens cykelplan över delsträckornas längd så ser det ut så här; 
Rydbo station-Ullna E18 cirka 2300 M + Täljö Gottsunda - Rydbostation cirka 3200m = summa 5.500 m á 7000 kr/m = 38, 5 Mkr. 

Kan ju jämföras med senaste skattesänkningen som minskade skatteintäkterna med 40 Mkr. Det jag vill visa med det här är, att det finns alltid val att göra, dvs prioriteringar, så enkelt är det, eller så svårt beroende på hur man ser på det. Har all respekt för dem som hellre vill ha skattesänkningar - men vi är ganska många som önskar oss något annat, nämligen att skattemedlen används för att investera mer i Österåker.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...