torsdag 26 april 2007

Dags införa hundkörkort?

www.friabilder.se
Mötet med en hund skall givetvis vara positivt, och i de flesta fall är det så. Hunden är människans bäste vän det kan jag som f d hundägare skriva under på.
Men, det finns hundar, och då menar jag pittbullterrier som jag funderar över om det är en ras som vi verkligen behöver i vårt samhälle?
Den typen av hundar har uppenbarligen fötts upp för att vara kamphundar, dvs. ha ett aggressivt beteende.
Hur husse och matte är som hundägare har givetvis stor betydelse. En i övrigt fin hund kan olämpliga ägare förstöra helt. Så visst handlar det om två saker
både lämpligheten hos hundägare och en i sig aggressiv ras. Vi Kanske måste ställa högre krav på dem som är ägare, eller tänker bli ägare till speciellt svåra och aggressiva hundar, som tillexempel pittbullterrier – vad sägs om införande av hundkörkort?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag sitter o kollar efter artiklar med Pittbull eller blandras rottwiller/pittbull
Det är så att jag har tagit omhand just en sådan här blandras, hon är nu 14 veckor.. ägaren hade inte vaccinerat eller chippat, ja hundstackarn hade fått sitta instäng tillsammans med sina 2 andra systrar (som nu är på ett djurhem)i en bur på 2*1m. jag har iallfall bestämt att göra ett försök, fixa hennes vetrinärsbesök och allt som behövs för hon ska hålla sig frisk, hon är en fin hund, mycket lättlärd, och lyder för det mesta, visst märker jag rasernas temprament vid lek, men hon slutar alltid att "naffsa" när jag säger aj. Min fråga till dig var igentligen: tror du att alla hundar av den/dem raserna växer upp o blir "mördarhundar" jag har svårt att tro det, jag vill inte tro det, Jag har läst artiklar om Golden R, Collies, m.m som har bitit barn, vuxna och andra hundar utan anledning, men tyvärr ar det oftast endast de pitt/rott som man får läsa om.. men det finns om andra hundar också om man söker på google. Sen så har jag fått en uppfattning om att varje gång(iafall de jag läst) jag läst om en "attack" från pittbull så har hunden själv haft skador som tyder på att den används till just kamper, eller till o med varit "övningshunden" som andra hundar fått bita. det kan nog göra varje levande ting aggressiv. Jag håller med dig till 100% att hundkörkort borde inskaffas, men hundarna ska inte behöva avskaffas från samhället.
MVH Madelene

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...