fredag 5 oktober 2007

Tänk om det vore en budget istället för en skugga


Socialdemokraterna med Mona Sahlin och Pär Nuder i spetsen presenterar nu sin skuggbudget. Den ser ut att innehålla en hel del intressanta förslag. En spontan reaktion är att det är bra att också pensionärerna, som inte kan påverka sin inkomst föreslås få lägre skatt. Bra förslag att ge bättre psykiatri för barn och ungdomar, det tycker jag speciellt mot bakgrund av gårdagens oroväckande uppgifter om allt fler unga flickor mår dåligt och begår självmord Förslagt om mer pengar till KOMVUX är också bra och väldigt nödvändigt om alla skall ges möjlighet till bra jobb och ett bra liv. Bättre tillsyn av religiösa friskolor gillar jag också.

Det jag inte gillar är att det är en skuggbudget. Att den just därför inte kommer att genomföras, skälet till det är att vi har en helt annan regering, med en helt annan politik och det är den orättvisa och omoderna politiken som genomförs.. Usch ibland är det alldeles för långt kvar till valet.

6 kommentarer:

Havsperspektiv sa...

Jo, vi noterade bl.a. att dom ville återinföra förmögenhets-skatten. En av de underligaste och mest konfiskatoriska skatter som existerat. Under mina 40 år som löntagare lyckades jag skrapa ihop en mindre förmögenhet genom idogt sparande och försiktig konsumtion. När det till slut blev så mycket sparat så skulle jag betala skatt EN GÅNG TILL på sparbeloppet som byggts upp av beskattade pengar. Herregud, blir aldrig pengarna mina ??

Anonym sa...

Hmm jag delar inte din positiva uppfattning. Vilka mer skatter skulle du vilja höja (förutom förmögenhets- och fastighetsskatten) då ? För denna budget är ju inte i balans med nuvarande intäkter. Kläm inte i med "de rika skall betala" det ligger lite för mycket kliché i det.

Ann-Christine Furustrand sa...

Svar till anonym.
Politiken som regeringen för tycker jag inte bara orättvis, den är också oansvarig. I goda tider drar Reinfeldt ger han svenska folket sänkt ersättning i sjukpenningen, drar ner på föräldraförsäkringen genom sänkt sjukpenninggrundande inkomst, två nya karensdagar i a-kassan. Samtidigt lägger man ekonomiska förmåner till de med största villorna, högsta inkomsterna.
Jag tycker de politiska prioriteringarna som sittande regering är ansvarig för är fle, och den socialdemokratiska budget bättre.

Ann-Christine Furustrand sa...

Svar till garwick.
Allt handlar om att prioritera, och då tycker jag att det är rimligt med en förmögenhetsskatt.

Anonym sa...

Ja, jag förstår din ståndpunkt. När det är goda tider så borde man kunna öka spenderandet. Tyvärr har (S) alltid levt efter den paradoxen och det har lett till en hyffsad statskuld eftersom det ALDRIG blir så lätt att försämra villkoren för människor som blir av med jobb eller är sjuka i lågkonjunktur. Sverige behöver drivas som vilket företag som helst. I goda tider skall det sparas i ladorna (=betala skulder) så kan man möjligtvis låna igen när de dåliga tiderna kommer igen (det gör de ju nästan alltid). Samtidigt kör du med den gamla (S) tjatiga retoriken att de gynnar dem med de högsta inkomsterna och största villorna (du skall ha tack för att du inte nämde Danderyd som annars brukar vara poppis). Nu är det ju så att de med högst inkomster fortfarande betalar överlägset mest skatt och bär Sverige. Har man en hyffsad inkomst på över 40 kkr så får du ju inte ens behålla HÄLFTEN av din egen inkomst. För örvigt tvingades min farfar lämna sin villa efter 40 år eftersonm han hade den dåliga smaken att bygga ett hus i vad som för 40 år sedan var bush men nu var ett attraktivt område. Fet reavinstskatt fick han betala också. Är dessa exempel socialdemokratisk rättvisa ?

Ann-Christine Furustrand sa...

Svar till anonym. Jag tycker att regeringen Reinfelt försitter sina goda chanser, som tex att satsa på pensionärerna tillexempel. I socialdemorkternas motion noterade jag att där görs en sådan satsning på 2000 kr). I debatten sa Reinfeldt att han inte ansåg att sig ha råd att satsa på pensionärerna. Bra med raka besked. Att inte satsa på KOMVUX är ett annat sådant exempel

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...