måndag 5 november 2007

Förändringen inom moderaterna bara tunn fernissa

Vilken helg! Efterdyningarna av statssekreterarens krogkväll har skvalpat runt rejält, nästan så mycket att det till slut inte går att ta till sig mer.

Analysen som förekommer är att många moderater har liksom levt som de lär i betydelsen att vill man ha ett skattelöst samhälle där ingenting är gemensamt utan där alla betalar vad det kostar, så anser man sig själv kunna stå över de lagar som reglerar just detta. Det är som om lagar och regler är till för andra, inte de själva.

En del icke politiska engagerade som jag mött i helgen, helt vanliga svenssons säger, fan vad dumma vi är som varit hederliga och betalat skatt i alla år ! Jag tror tyärr att det kan vara många som tänker så. Jag hoppas att det svenska välfärdssamhället som ide´och grund för det svenska samhället inte har fått en alltför allvarlig stöt, det vore ett alltför högt pris för samhället att betala - och det är det allvarliga i hela allt detta.

En annan intressant analys som fanns att läsa i helgen är att allt detta visar hur tunn ytan av förändring inom moderaterna är. Att nya moderaterna bara är fernissa och under den finns samma gamla värderingar, som man också uppenbarligen lever efter.

På ett sätt är jag inte förvånad, mina förväntningar på moderaterna är inte större - men jag är förvånad över hur pass utbrett det verkar vara, det trodde jag däremot inte, jag trodde att det handar om några få individer, där var mina förväntingar högre.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...