Fortsätt till huvudinnehåll

Sorrento bättre kollektivtrafik än Österåker


Hej igen! Har haft lite blogguppehåll. Har varit på semester mestadels inom Sveriges gränser men sista veckan bar det iväg till Italien och Sorrento. Fantastiskt och spännande på många sätt.
I en jämförelse med Sverige så finns det som är sämre och det som definitivt är bättre. Kollektivtrafiken är tillexempel både billigare och mer tillgängligt än här hemma.

Sorrenton är en vacker liten stad nära Neapel, inte så värst turistförstört,utan mestadels avspänt och mysigt.

Italiensk glass, i alla smaker tänkas kan. Det är riktigt gott och läskande!

Kyrkan mitt i staden var öppen även på kvällen, vem som helst kunde gå in och sätta sig där en stund. Det gav ett öppet och gästvänligt intryck. Här borde sannolikt Svenska kyrkan kunna hämta lite inspiration
Prisnivån i Italien är hög. Att få tag i en lunch under hundralappen är mycket svårt. Det som dock är billigt, betydligt billigare än i Sverige är att åka kollektivt, både tåg och buss. Tillgängligheten till bussföre bindelser och till tåg är stor, bra information. Det kunde jag direkt jämföra med hur det är i Åkersberga. Jag behövde köpa nytt månadskort nu i helgen. Sedan Pressbyrån brann ner finns ingen affär, eller kiosk som säljer månadskort i Åkersberga centrum jag blev hänvisat till att bege mig till Favoriten i Margretelund eller åka till Täby, dvs en helt annan kommun. Så jag tog bilen och åkte och köpte mitt kort, men de som inte har bil får räkna med en ordentlig promenad Det är osmidigt och dåligt. I detta avseende känns Österåker som ett U-land. Här måste politiska krafter säga ifrån och kräva bättre infrastruktur för Österåkers och Åkersberga borna. Det tänker i vart fall jag göra.
Privatiseringen i Italien är i det närmaste total. Att få tag i en offentlig badplats är svårt, allt är privat. Att hyra en plats på en privat badpir kostar mellan 120 till 180 kr per person och dag/badstol. Fint som tusan, men dyrt.
Kulturellt är givetvis Italien och trakterna runt Sorrento helt fantastiska. Tog tåget till Pompeji och gick runt i och tittade på ruinerna från denna stad som begravdes under 7 meter aska från vulkanen Vesuvio för sådär 2000 år sedan.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snart presenteras Samverkansbudget , det bästa för
Österåker

Nu börjar jag blogga igen

Efter en tid uppehåll tänker jag börja blogga igen. Jag börjar med det fina 1;a maj firandet i Åkersberga i går. Solen sken, och det var tal och sång. Nyhet från i år var att vi hade inget demonstrationståg utan en hel timmes arrangemang istället, och det var mycket bättre, och programmet kommer vi fortsätta utveckla. 
Vi var flera talare, Lars Frid som facklig ledare, Michael Lundh, Jörgen Palmberg om årets kyrkoval.
Här kan du läsa mitt 1;a majtal 2017.


Mötesdeltagare - vänner!

Jag är stolt över att stå här framför er på arbetarrörelsens högtidsdag – 1 Maj 2017 i Åkersberga.

Svenska modellen ska utvecklas inte avvecklas är årets 1;a Maj paroll
Det handlar naturligtvis om striden för schysta villkor på arbetsmarknaden, en bra och generell välfärd och en bra ekonomisk politik.

Men det handlar lika mycket om det vi arbetar för i Österåker – att alla barn skall känna sig trygga och sedda. Därför kämpar vi för mindre barngrupper i förskolan.

Det handlar om att alla skolor i Österåker ska…

Varför sådan brådska med utbyggnad av Östanå?

I snabb följd har programförslag lagts fram för Östanå, Roslags-Kulla och Wira, och förslag detaljplan för ett reningsverk i Östanå. Båda dessa förslag har en del gemensamt, ett är att det skall gå snabbt. Väl snabbt anser vi socialdemokrater.

Programförslaget och detaljplan för reningsverket har vi i båda fallen föreslaget skall återremitteras för att kompletteras med mer fakta. Nedan kan du läsa hur vi resonerat:


Vi har i första hand begärt återremiss av följande skäl:

Programförslaget belyser alla de avvägningsfrågor som finns i området, tyvärr levereras inte lösningar på detsamma. Saknas gör uppgifter om konsekvenserna av ökad biltrafik och vad det ger för effekt på så väl väg 276, med köbildning, buller etc., som behov av infartsparkering, samt kollektiva färdmedel hur det kan tillgodoses i eller i anslutning till det nya området. Effekten av att föreslagen bebyggelse ligger inom skyddsområde för befintlig vattentäkt bör också utredas. Kultur- och naturvärdena måste bevaras. M…