fredag 8 maj 2009

Kvalité och innehåll måste gå före vinst och profithunger!

Foto:www.fotoakuten.se

Tummen upp för kvalité och innehåll framför vinstmaximerade företag!

Intressant artikel på Newsmill av två centerpartister. De skriver om rätten att tjäna pengar på vård, skola och omsorg. De tycker att det är dags att alliansen på allvar tar debatten och står upp för att företagare gärna vill kunna tjäna en hacka. Det är helt rätt, alldeles för få, om ens några borgerliga politiker som rakt ut står för sin borgerliga politik, utan det skylls på allt möjligt, istället för att leverera argument för varför det är så bra att privatisera, varför det är så bra att skattemedel skall gå i fickan på privata intressen. De två centerpartisterna gör ett försöka att ge sina argument och det måste man hedra dem för. Däremot håller jag inte med dem. Tärtom tycker jag att skattemedel som grundprincip skall gå till elevernas utbildning, sker detta genom en privat entreprenör och det blir skattemedel över bör dessa pengar antingen gå tillbaka till kommunen, eller också tillbaka i någon form till eleverna. Samma uppfattning har jag även när det gäller sjukvård, omsorg etc.

Därför tycker jag bättre om s k nonproffit-företag. Det sätter verkligen fokus på skolans innehåll och det är det som jag tycker är spännande med utbildningsentreprenörer, om de tillför någon annan pedagogik eller något annat kvalitativt för eleverna. Om privata entreprenörer bara handlar om att skapa en bransch, vilken som helst, för att vinstmaximera, tjäna så mycket pengar som möjligt, då anser jag att privata alternativ är direkt skadliga för skolans utveckling, och det är framförallt eleverna, dvs barnen som får betala priset i form av sämre undervisning, kunskap och det kan jag som socialdemokrat aldrig acceptera.

Om det sistnämnda gäller tror jag att det är allvarligt också utifån en helt annan synpunkt, nämligen den om varför vi skattebetalare alls ska betala skatt. Om inte skattemedel går till barnens utbildning, sjukvård, omsorg om de äldre, utan istället till att betalas ut i vinst till privata intressen - varför skall då vanliga medborgarna vilja vara med och betala skatt ? Vad jag säger är att den borgerliga privatiseringspolitiken undergräver medborgarna vilja att betala skatt, och det kanske är meningen ? Det vore att sätt spiken i kistan för den svenska välfärdsmodellen och det är en samhällsutveckling som jag inte vill se.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...