Fortsätt till huvudinnehåll

Kvalité och innehåll måste gå före vinst och profithunger!

Foto:www.fotoakuten.se

Tummen upp för kvalité och innehåll framför vinstmaximerade företag!

Intressant artikel på Newsmill av två centerpartister. De skriver om rätten att tjäna pengar på vård, skola och omsorg. De tycker att det är dags att alliansen på allvar tar debatten och står upp för att företagare gärna vill kunna tjäna en hacka. Det är helt rätt, alldeles för få, om ens några borgerliga politiker som rakt ut står för sin borgerliga politik, utan det skylls på allt möjligt, istället för att leverera argument för varför det är så bra att privatisera, varför det är så bra att skattemedel skall gå i fickan på privata intressen. De två centerpartisterna gör ett försöka att ge sina argument och det måste man hedra dem för. Däremot håller jag inte med dem. Tärtom tycker jag att skattemedel som grundprincip skall gå till elevernas utbildning, sker detta genom en privat entreprenör och det blir skattemedel över bör dessa pengar antingen gå tillbaka till kommunen, eller också tillbaka i någon form till eleverna. Samma uppfattning har jag även när det gäller sjukvård, omsorg etc.

Därför tycker jag bättre om s k nonproffit-företag. Det sätter verkligen fokus på skolans innehåll och det är det som jag tycker är spännande med utbildningsentreprenörer, om de tillför någon annan pedagogik eller något annat kvalitativt för eleverna. Om privata entreprenörer bara handlar om att skapa en bransch, vilken som helst, för att vinstmaximera, tjäna så mycket pengar som möjligt, då anser jag att privata alternativ är direkt skadliga för skolans utveckling, och det är framförallt eleverna, dvs barnen som får betala priset i form av sämre undervisning, kunskap och det kan jag som socialdemokrat aldrig acceptera.

Om det sistnämnda gäller tror jag att det är allvarligt också utifån en helt annan synpunkt, nämligen den om varför vi skattebetalare alls ska betala skatt. Om inte skattemedel går till barnens utbildning, sjukvård, omsorg om de äldre, utan istället till att betalas ut i vinst till privata intressen - varför skall då vanliga medborgarna vilja vara med och betala skatt ? Vad jag säger är att den borgerliga privatiseringspolitiken undergräver medborgarna vilja att betala skatt, och det kanske är meningen ? Det vore att sätt spiken i kistan för den svenska välfärdsmodellen och det är en samhällsutveckling som jag inte vill se.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snart presenteras Samverkansbudget , det bästa för
Österåker

Nu börjar jag blogga igen

Efter en tid uppehåll tänker jag börja blogga igen. Jag börjar med det fina 1;a maj firandet i Åkersberga i går. Solen sken, och det var tal och sång. Nyhet från i år var att vi hade inget demonstrationståg utan en hel timmes arrangemang istället, och det var mycket bättre, och programmet kommer vi fortsätta utveckla. 
Vi var flera talare, Lars Frid som facklig ledare, Michael Lundh, Jörgen Palmberg om årets kyrkoval.
Här kan du läsa mitt 1;a majtal 2017.


Mötesdeltagare - vänner!

Jag är stolt över att stå här framför er på arbetarrörelsens högtidsdag – 1 Maj 2017 i Åkersberga.

Svenska modellen ska utvecklas inte avvecklas är årets 1;a Maj paroll
Det handlar naturligtvis om striden för schysta villkor på arbetsmarknaden, en bra och generell välfärd och en bra ekonomisk politik.

Men det handlar lika mycket om det vi arbetar för i Österåker – att alla barn skall känna sig trygga och sedda. Därför kämpar vi för mindre barngrupper i förskolan.

Det handlar om att alla skolor i Österåker ska…

Varför sådan brådska med utbyggnad av Östanå?

I snabb följd har programförslag lagts fram för Östanå, Roslags-Kulla och Wira, och förslag detaljplan för ett reningsverk i Östanå. Båda dessa förslag har en del gemensamt, ett är att det skall gå snabbt. Väl snabbt anser vi socialdemokrater.

Programförslaget och detaljplan för reningsverket har vi i båda fallen föreslaget skall återremitteras för att kompletteras med mer fakta. Nedan kan du läsa hur vi resonerat:


Vi har i första hand begärt återremiss av följande skäl:

Programförslaget belyser alla de avvägningsfrågor som finns i området, tyvärr levereras inte lösningar på detsamma. Saknas gör uppgifter om konsekvenserna av ökad biltrafik och vad det ger för effekt på så väl väg 276, med köbildning, buller etc., som behov av infartsparkering, samt kollektiva färdmedel hur det kan tillgodoses i eller i anslutning till det nya området. Effekten av att föreslagen bebyggelse ligger inom skyddsområde för befintlig vattentäkt bör också utredas. Kultur- och naturvärdena måste bevaras. M…