måndag 14 september 2009

Bra med tydliga kvalitetskrav och på att återinvestera

Spännande artikel. Stundande partikongress blir spännande. När det gäller hur partiet skall se på privata utförare inom vård och skola säger nu Ylva Johansson att det ska vara självklart att få göra vinst, men att det är lika självklart att man ska återinvestera vinsten i verksamheten, och bäst av allt att partistyrelsen slagit fast att man aldrig accepterar att privata ägare tar ut stora vinster genom att göra avkall på kvaliteten i välfärden, eller genom att välja bort medborgare som är minst lönsamma.
Ovanstående är utmärkt. I Österåker, tyvärr moderatstyrt, så läggs verksamhet ut till privata utövare i storleksordningen 800 miljoner, företagen beräknas ta ut minst tio procent av detta i vinst, det innebär att 80 miljoner kronor om året i skattepengar går rakt ur verksamheten till privata plånböcker. Det tycker inte jag är okej. Det är skillnad på om jag går och handlar för mina egna pengar i en butik som tar ut vinst på det försålda, men när jag betalar skatt för att bidra till en gemensam välfärd, då är det något helt annat, då vill inte jag att mina skattemedel skall gå till något annat än till välfärdens kärnområden.
Skatt = en solidarisk handling för att klara gemensam välfärd
Shoppa med egna pengar= jag väljer själv vad jag vill köpa och om priset är okej, jag kan avstå om jag vill men det kan jag inte vad gäller skatten.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...