fredag 26 oktober 2007

Hot fara för det öppna samhället

Varför finns det människor som hotar ? Jag blir så förbaskad på detta destruktiva beteende Dom som skickar iväg hot till offentliga personer som politiker eller journalister bidrar i värsta fall till att samhället sluter sigbit för bit likt en mussla. Jag vill inte se en utveckling som jag förstår finns mer utpräglat i andra länder där politiker åker med sina livvakter i mörka skottsäkra bilar från ett möte till annat. Där möten med vanliga människor på ett ledigt sätt inte existerar, utan inskränker sig till att de står och tittar på mörka bilar som susar förbi.

När Olof Palme mördades, förstod jag att samhället inte skulle bli detsamma igenom någonsin. Och det har det inte heller. När Anna Lindh mördades var det förlamande, och vårt samhälles öppenhet fick återigen en knytnäve i magen.

Och så över till alla dem som skickar hot för at få sina egna kikar i livet, nu sist SVT:s nyhetsankare Anna Hedenmo som levde i ständig skräck efter hot om att hon och hennes två döttrar skulle våldtas och mördas. Nyhetsuppläsaren Anna Olsdotter Arnmar drabbades också. Mannen bakom hoten sa i rätten att han ångrar sig djupt. Det hoppas jag att han gör, men skadan han åsamkar är illa nog för offren och deras familjer, men han liksom andra som ägnar sig åt att hota, bidrar också till är på sikt att det öppna samhället blir allt mindre öppet.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...