fredag 4 januari 2008

Upprörande att 112 inte funkade!

Foto: www.fotoakuten.se
Under julhelgen stannade jag och maken till för att handla en blomma i Plantagen affären vid Bergianska trädgården på väg till god vänner i Nacka. När vi väl inhandlat blomman och var på väg till bilen som stod på parkeringsplatsen faller en äldre kvinna handlöst i backen bakom oss.

Den äldre damen slår sig i huvudet, ett ögonbryn spräcks och blodet skvätter. Vi är ett par stycken som genast hjälper henne. Jag sitter med en pappersbit och trycker på såret så att det skall sluta blöda. Den gamla damen blir illamående och vi lägger henne på sidan. Hon har ont i ett ben och är allmän blek. Kvinnan är finsktalande och hennes dotter sitter bredvid och översätter. Min man ringer 112 får kontakt med en kvinna som lyssnar på vad som hänt som säger, ett ögonblick och lägger på luren !

Detta tror man inte är möjligt. Maken ringer 112 igen kommer denna gång fram till en av rösten att döma ung man. Maken försöker allt vad han kan beskriva var vi befinner oss, men lyckas inte nå fram med budskapen. Jag ber att få ta mobilen, även jag försöker ivrigt att tala om var vi är, nämner bland annat Bergianska trädgården, Roslagsbanan, Frescati och går till en vägskylt men då säger mannenSOS att vägen inte finns i hans navigator. Herregud hur svårt kunde detta vara, Bergianska vet väl varenda människa vad det ligger, vi är ju faktiskt bara 3 kilometer från Danderyds sjukhus säger jag med en allt högre och alltmer upprörd röst. Nu lägger jag på luren för jag kommer ingen vart.

Ringer snabbt upp 112 igen. Denna gång kommer jag fram till en kvinna, som säger att ambulans är på väg och att den går med rödljusen så fort den kan. Alldeles straxt hör jag syrenerna och ambulansen kommer. Det tog 20 minuter innan ambulansen kom. Hade denna gamla dam drabbats av tex en hjärtinfarkt så hade detta gått betydligt sämre.

Så här får det inte vara! Vi skall kunna lita på att när vi ringer 112, skall en ambulans komma så snabbt som möjligt! Resurser och organisation måste vara anspassat så att detta fungerar.
Allt annat är oacceptabelt!

Denna vår erfarenhet, som vi fick maken och jag gör oss, måste jag säga ganska så förfärade.
Här finns förbättringar att göra, definitivt.

Jag hoppas att den gamla damen fick god vård när hon väl kom fram och att allt till slut gick bra.
Vem du än är så har vi tänkt på dig.

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...