måndag 18 februari 2008

Nya moderaterna - vet någon var de finns ?

Foto: www.fotoakuten.se

Åter tillbaka på bloggen igen efter en veckas välbehövlig vintersemester i svenska fjällen. Jo, ja skrev vinter för där är vintern. Hela 1.5 m snödjup med snövallar på 3-4 meter höga. Fantastiskt. När jag går igenom mejlen och taxar in på allt som varit så fastnar min ögon på UNIFEMs kampanj där namn som Nicole Kidman engagerar sig mot våldet mot kvinnor, jag har givetvis gått in på hemsidan och antecknat mitt nam till deras stöd, gör det du också ! Klicka här!

Tänker också på det politiska läget här i Stockholms län. Här finns väldigt lite av några s k nya moderater, ta bara moderaterna i Sollentuna som exempel som nu vill införa ett system där man kopplar lärarnas löner till elevernas betyg. Ett förslag som passar bättre som satir i radioprogrammet Public Service - än i den bistra verkligheten.

I Österåker där har vi haft kommunstyrelsens arbetsutskott precis innan jag åkte iväg och där fanns förslag på att kommunen skulle köpa tre tomter för att bygga cykel- och gångväg. Moderaterna var beredda att betala närmare 2 miljoner kronor per tomt , ett överpris av guds nåde. Enligt min bedömning är dessa tomter att betrakta som svårsålda. Men moderaterna tycker annorlunda och tar på sig spenderbyxorna. Kan det beror på att en av markägarna är moderat? Jag säger inte att det är så, men det ligger nära till hands att tro det. Snacka om dyrbar gång och cykelväg - jag frågade om moderaterna tänkte damsuga gång- och cykelvägen på fredagar och låsa in den i kassaskåpet på lördagar? När frågan kommer upp i kommunstyrelsen troligen i kväll, tänker jag rösta nej. Det går sannolikt att bygga gång och cykelväg på andra sidan gatan till ett betydligt billigare pris.
Kan berätta att en av de borgerliga ledamöterna kontrade med att säga ungefär så här: Men Ann-Christine, han har ju faktiskt ett nytt snyggt garage på tomten! Precis som det är intressant när det skall rivas och bli cykelbana! Och varför skall skattebetalarna betala extra för det?

Nej, här ser man tydligt vilken prioritering som borgerliga, läs moderata politiker gör. Någon Reinfeldt effekt, dvs några nya moderater har då inte äntrat banan i Österåker. Och dom verkar inte heller finnas i Sollentuna. Är det någon som vet var de finns ?

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...