torsdag 15 maj 2008

Ska det gå med oss som för katten i framtiden?

www.fotoakuten.se

Försäkringsfinansierad sjukvård och husdjur har de en gemensam nämnare? Ja, faktiskt, låt mig berätta en historia, som en kompis berättat för mig vad som hände när deras katt blev sjuk.

Så här var det. Familjens katt blev sjuk, till och med rätt så allvarligt sjuk. Katten togs till veterinären Där togs prover och katten undersöktes på alla sätt och vis. Det var lite oklart vad det hela var men familjen fick med sig en mängd medikamenten att ge katten tillsammans med en kraftfull räkning. Nu var ju katten försäkrad så försäkringen tog en del av kostnaden, men inte allt.Tyvärr blev nu katten inte direkt bättre utan ett nytt veterinärbesök blev resultatet och ännu en räkning att betala. Till slut samlades familjen till ett litet rådslag. Hur skulle de nu göra med katten, för nu började kostnaderna för vården tära på familjens ekonomi. Familjen tvingades fatta ett beslut - blev nu inte katten bättre så fanns ingen möjlighet att ge katten ytterligare vård. Krasst javisst, men en realitet.

Den här historien har jag burit med mig i flera år, och ger i vart fall mig ytterligare stöd i min slutsats att inte stödja försäkringsfinansierad sjukvård för människor. Jag vill att sjukvårdspersonalen skall ge den som kommer in akut sjukvård, inte i första hand fråga hurvida den vårdbehövande är försäkrad eller ej - och sedan ge sjukvård därefter.

Hela tanken med försäkringsfinansierad sjukvård är upprörande!

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...