Fortsätt till huvudinnehåll

Monarkister fånigare än monarkin själv

Foto: ww.fotoakuten.se
Ang debatten om monarkin

Såg debattprogrammet som avses i Lars Adaktussons artikel i dagens Svd om kungahuset och monarkin. När jag såg programmet slog det mig att det som verkligen är fånigast är monarkisterna. De framställer sig ibland själva som mera kungliga och nobla, för att inte säga fisförnäma än monarkin. Blev i det närmaste fulliskratt då dessa kändes som de nyligen var uttagna ur livrustkammarens innandömen.

Kungahuset är grundlagsskyddat visst är det så och utgör en del i vårt svenska samhälle. Givetvis kan man ha åsikter om det skall vara så eller inte. Själv tycker jag att monarki är förlegat och aningens mossigt. Tvingas samtidigt medge att det kungahus vi idag har fyller uppenbarligen en funktion då stödet och förtroendet från landet befolkning är så pass starkt. När det gäller medias bevakning av kungahuset så visst vinklas den på olika sätt både till för- som nackdel för monarkin. Samtidigt måste jag säga att dessa monarkister som plockas fram i media knappas bidrar till något positivt intryck av kungahuset, tvärtom medverkar dom till förlöjligande av kungahuset betydligt mer än journalisterna, enligt min mening.

Men visst finns det utvecklingsområden. Någon direkt granskning i verklig mening av vad skattekronorna till monarkin går till, vet jag knappst att jag sett. När kunde vi läsa om det? Och frågan om vem kronprinsessan Viktoria skall gifta sig med är förhoppningsvis något hon själv bestämmer, allt annat vore väl ändå absurt och orimligt. Även här gör sig monarkisterna löjliga om sitt prat om att det måste vara "blått" blod. Bästa monarkister - slit er från sagornas princessor och prinsar - vi lever på 2000-talet.
Eller tror ni på att kyssa grodor också?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snart presenteras Samverkansbudget , det bästa för
Österåker

Nu börjar jag blogga igen

Efter en tid uppehåll tänker jag börja blogga igen. Jag börjar med det fina 1;a maj firandet i Åkersberga i går. Solen sken, och det var tal och sång. Nyhet från i år var att vi hade inget demonstrationståg utan en hel timmes arrangemang istället, och det var mycket bättre, och programmet kommer vi fortsätta utveckla. 
Vi var flera talare, Lars Frid som facklig ledare, Michael Lundh, Jörgen Palmberg om årets kyrkoval.
Här kan du läsa mitt 1;a majtal 2017.


Mötesdeltagare - vänner!

Jag är stolt över att stå här framför er på arbetarrörelsens högtidsdag – 1 Maj 2017 i Åkersberga.

Svenska modellen ska utvecklas inte avvecklas är årets 1;a Maj paroll
Det handlar naturligtvis om striden för schysta villkor på arbetsmarknaden, en bra och generell välfärd och en bra ekonomisk politik.

Men det handlar lika mycket om det vi arbetar för i Österåker – att alla barn skall känna sig trygga och sedda. Därför kämpar vi för mindre barngrupper i förskolan.

Det handlar om att alla skolor i Österåker ska…

Varför sådan brådska med utbyggnad av Östanå?

I snabb följd har programförslag lagts fram för Östanå, Roslags-Kulla och Wira, och förslag detaljplan för ett reningsverk i Östanå. Båda dessa förslag har en del gemensamt, ett är att det skall gå snabbt. Väl snabbt anser vi socialdemokrater.

Programförslaget och detaljplan för reningsverket har vi i båda fallen föreslaget skall återremitteras för att kompletteras med mer fakta. Nedan kan du läsa hur vi resonerat:


Vi har i första hand begärt återremiss av följande skäl:

Programförslaget belyser alla de avvägningsfrågor som finns i området, tyvärr levereras inte lösningar på detsamma. Saknas gör uppgifter om konsekvenserna av ökad biltrafik och vad det ger för effekt på så väl väg 276, med köbildning, buller etc., som behov av infartsparkering, samt kollektiva färdmedel hur det kan tillgodoses i eller i anslutning till det nya området. Effekten av att föreslagen bebyggelse ligger inom skyddsområde för befintlig vattentäkt bör också utredas. Kultur- och naturvärdena måste bevaras. M…