Österåkers
kommuns budget 2013
för kvalitet,
utveckling, god ekonomisk hushållning
Förslag från Socialdemokraterna
BESLUTSFÖRSLAG
Att det
socialdemokratiska budgetförslaget antas
Att oförändrad
skattesats fastställs för 2013 till18:90
Att det
socialdemokratiska förslaget till investeringar antas
Socialdemokraternas idé om Österåker;
Alla som bor och verkar i Österåker ska kunna ta vara på sina
möjligheter och leva ett gott liv både privat och i arbetslivet. Här skall behov
tillgodoses och drömmar kunna förverkligas. Österåker ska vara en kommun där
barn kan växa upp till trygga och harmoniska människor, där det finns bostäder
och arbetsplatser, där fritiden är rik, där de som behöver stöd och hjälp i
svåra situationer kan få det och där man kan leva och även åldras i trygghet.
Ett samhälle som präglas av omtanke, respekt, engagemang och framtidstro.
Många av förutsättningarna skapas av andra; av regering och
riksdag, av landstinget, av
företag och organisationer långt utanför vår kommun, av EU och globala
förhållanden. Men vår vardag formas ändå ganska mycket av vad vi Österåkersbor
vill och av vad Österåkers kommun, dvs. den politiska majoriteten väljer att
göra och inte göra.
I dag är vi 40 000 invånare. Om 20 år är vi kanske 60
000. Det ställer stora krav på Österåkers kommun. Dagens brister i den
kommunala verksamheten behöver rättas till och Österåkers förutsättningar som
skärgårdskommun med närhet till Stockholm måste tas till vara. Det kräver
kunskap, lyhördhet, fantasi, brett engagemang och politisk vilja.
Vi socialdemokrater utgår från demokratins ideal och alla
människors lika värde. Demokrati utövas på många sätt och på många vägar, men
den ska prägla hela samhället och alla människors inbördes förhållanden. Varje
människa ska vara fri att utvecklas som individ. Den friheten förutsätter
jämlikhet. Det gemensamma bästa förutsätter samtidigt solidaritet mellan
människor. Den egna friheten sker inte på bekostnad av andras ofrihet. Frihet
är därför inte detsamma som total valfrihet, frihet förutsätter att du och jag
även låter andra ha frihet. Människors lika värde förutsätter särskilt
solidaritet med dem som av något skäl - t ex sjukdom, funktionsnedsättning
eller arbetslöshet – har svårt att förverkliga sina möjligheter fullt ut.
Vår uppfattning är att individens utveckling gynnas bäst av
att det finns gemensamma trygghetslösningar tillsammans med en väl fungerande
och effektiv service. Genom kommunalskatten säkras kvalitén i servicen till
medborgarna. Avgifter skall hållas så låga som möjligt så att föräldrar kan
låta sina barn gå på musikskolan, utöva idrott, eller att äldre kan ha råd att
ta emot biståndsbedömd hjälp.
Vi socialdemokrater vill ha en förskola FÖR barnen, en skola
FÖR ungdomarna, en vård och omsorg som sätter människonyttan framför
bolagsvinster. Vi vill ha ett miljömässigt hållbart boende med balans mellan
olika boendeformer, bättre fungerande kollektivtrafik och bättre förhållanden
för den biltrafik som är nödvändig.
Vi ser alla - boende, besökare, företag, ideella
organisationer och föreningar och kommunala verksamheter – som resurser och
möjligheter för utvecklingen av vår kommun. Som politiker vill vi vara
närvarande i vardagen, lyhörda och tydliga.
Som skärgårdskommun nära Stockholm har Österåker en framtid
med många möjligheter.
Vi socialdemokrater känner ansvar för utvecklingen här.
Vårt budgetförslag för 2013 är ett steg på den vägen.
Budget år 2013 för kvalitet, utveckling, god ekonomisk
hushållning
Medborgarna vill se
förändringar, det vill vi med
Hösten 2011 genomfördes en medborgarundersökning. Mätningar
gjordes av hur medborgarna i kommunen uppfattade Österåkers kommun som en plats
att bo i, hur medborgarna bedömde kommunens verksamhet, hur medborgarna bedömde sina möjligheter till inflytande. Resultatet
visade oacceptabelt låga siffror inom i stort sett alla områden, men särskilt
vad gäller möjligheterna till påverkan och insyn.
Vi vill att medborgarna i Österåker skall känna sig nöjda med Österåkers
kommun. Därför innehåller vår budget både kvalitetshöjande satsningar och satsningar
som förbättrar medborgarnas möjlighet till påverkan och insyn. Vi socialdemokrater lägger fokus i vår budget på kvalitet och utveckling i servicen till medborgarna
Det gör vi genom att höja förskolepengen med ytterligare 8 mkr, tillför ytterligare 10,8 mkr till förstärkning av skolpengen och till fritidshemsverksamheten och genom att öka ersättningen till utövare av äldreomsorg med ytterligare 20 mkr.
Genom höjningarna ger vi förskolorna möjlighet till färre antal barn per pedagog och att satsa på ökad lönenivå för förskolans personal. Det innebär också att vi ger grundskolan möjlighet att höja kvalitén och ökad lönenivå. Satsningen räcker till exempel till att ge samtliga grundskollärare 500 kronor mer i månaden utöver vad centrala avtalet ger och att höja personaltätheten på fritids.
Sammanlagt innebär det;
55,7 miljoner i extra satsningar på kvalitet och service utöver den borgerliga majoritetens förslag. Jämfört med 2012 års budget för Österåkers kommun innebär det ca 123,5 miljoner mer.
Det kan vi göra med oförändrad kommunalskatt genom andra politiska
prioriteringar som till exempel att anlita färre konsulter och att inte samla stora
summor pengar på hög utan satsa på kvalitet och utveckling samt rationalisera
och effektivisera centrala funktioner i administrationen.
Därutöver vill vi bland annat; Ta tillvara personalens kompetens och uppmuntra nytänkande genom att bland annat öka personalens delaktighet. Vi vill säkra medborgarnas rätt till insyn i kommunen, samt öppna för bra medborgardialoger inför och efter beslut. Vi vill också finna andra sätt för medborgarna att kunna komma till tals med förslag och synpunkter till de politiskt förtroendevalda. Kommunens tidning måste utvecklas så att tidningen speglar såväl majoritetens som oppositionens förslag och politiska arbete för Österåkers kommun.
Vi socialdemokrater vill att promenadstråket längs med Åkers
kanal ska fortsätta på kanalens båda sidor enligt det planförslag som finns,
men som ännu inte beslutats. Vi ser att det bidrar till ökad trivsel och bättre
folkhälsa och sätter Österåker på kartan som en vacker, grönskande framtida ort
med småstadskaraktär.
KULTUR- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN
Satsningar utöver den borgerliga majoritetens förslag:
- Högre förskolepeng, 8 mkr till färre antal barn per pedagog och ökad lönenivå
- Barnomsorg på obekväm arbetstid, finansiering genom riktat statsbidrag samt att vi lägger till 2 mkr
- Tillför ytterligare 10,8 mkr till förstärkning av skolpengen för kvalitet och ökad lönenivå och till fritidshemsverksamheten
- Skapa ett kompetens- och stödcentrum, 5 mkr
- Barn med särskilda behov, 1 mkr
- Biblioteket, media, 1 mkr
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
68 000
|
-1 030
800
|
-962 800
|
-27 800
|
Verksamhetsutveckling
Det är viktigt att förändringar genom ny lagstiftning som
till exempel ny läroplan och kursplan för grundskolan och ny gymnasieskola,
genomförs på ett bra och smidigt sätt. Alla lärare ska ha lärarlegitimation
senast den 1 juli 2015. Det kräver inventering av vilka behörigheter som finns
i organisationen och vilket behov av kompetensutveckling som fordras för att
reformen skall bli verklighet.
Förändringarna ställer krav på tid och resurser för både
kompetensutveckling och genomförande. Därför är det viktigt att varje
förskolelärare, lärare och skolledare ges möjligheter att både fördjupa sig i
det nationellt satta kraven och för att bedriva ett systematiskt
kvalitetsarbete. Inriktningen ska vara att de nationella mål som finns för
utbildningen uppfylls och att utvecklingsarbetet sker i riktning mot
uppfyllelse av det kommunalt satta målet om länets bästa skolkommun.
Färre antal barn per
pedagog och ökad lönenivå för förskolans
personal
Genom att öka förskolepengen ger vi förskolorna möjlighet till
färre antal barn per pedagog som är något som vi vet skulle innebära en
kvalitetsförbättring FÖR barnen.
En ökad förskolepeng ger också möjlighet att satsa på personalen genom
kompetenshöjande åtgärder och ökad lönenivå. Vi vill göra det för att säkra
kvalitén men också för att vi vet att det råder brist på behöriga
förskollärare. Vi förstärker därför förskolepengen med ytterligare 8 miljoner
kronor
Barnomsorg på obekväm
arbetstid
Småbarnfamiljers behov av barnomsorg när föräldrarna arbetar på obekväm arbetstid dvs. under kvällar, nätter och helger måste tillgodoses. Idag finns ingen sådan verksamhet i Österåkers kommun. Nu pågår ett arbete i kommunen och ett förslag skall tas fram. Viktigt att komma ihåg är att det ska innehålla pedagogisk omsorg på dagtid lördag och söndag. Vår utgångspunkt är att Österåkers kommun under 2013 bör starta en sådan verksamhet . Den kan starta i liten skala, för att sedan utvecklas i takt med hur behovet ser. För 2013 kan Österåker få del av riktade statsbidrag för att införa barnomsorg på obekväm arbetstid. Vi föreslår att Österåker tar del av dessa statsbidrag som delfinansiering och vi lägger till ytterligare 2 miljoner kronor.
Småbarnfamiljers behov av barnomsorg när föräldrarna arbetar på obekväm arbetstid dvs. under kvällar, nätter och helger måste tillgodoses. Idag finns ingen sådan verksamhet i Österåkers kommun. Nu pågår ett arbete i kommunen och ett förslag skall tas fram. Viktigt att komma ihåg är att det ska innehålla pedagogisk omsorg på dagtid lördag och söndag. Vår utgångspunkt är att Österåkers kommun under 2013 bör starta en sådan verksamhet . Den kan starta i liten skala, för att sedan utvecklas i takt med hur behovet ser. För 2013 kan Österåker få del av riktade statsbidrag för att införa barnomsorg på obekväm arbetstid. Vi föreslår att Österåker tar del av dessa statsbidrag som delfinansiering och vi lägger till ytterligare 2 miljoner kronor.
Kvalitetsökning och
ökad lönenivå för grundskolans lärare
Vi vill ge skolorna bättre
förutsättningar att nå målet att bli bästa skolkommun. Vi förstärker därför
nämndens ekonomiska utrymme för att kunna omfördela och använda resurser för
att använda skolpengen. Det innebär att vi ger grundskolan möjlighet att säkra
kvalitén och att öka lönenivån utöver vad det centrala avtalet ger. Höjningen
av skolpengen räcker tillexempel till att ge samtliga grundskollärare 500
kronor mer i månaden. Österåkers kommun måste stå sig väl i konkurrensen i en
situation där det blir allt svårare för grundskolorna i Sverige och i
Stockholms län att rekrytera utbildade lärare.
Vi anser att fritidsverksamheten har
samband med skolverksamheten och ser behov av att höja personaltätheten på
fritids.
Vi föreslår därför en ytterligare
tilldelning till nämnden med 10,8 mkr.
Skolpengens
utformning bör ifrågasättas
I läroplanen anges att resurser skall fördelas med hänsyn
till elevernas olika förutsättningar och behov. Det kan ifrågasättas om
Österåker fyller kraven då skolpengen i Österåker fördelas utifrån principen
samma summa per elev och enligt Skolverkets
Arbetsverktyg för Lokala Sambands Analyser ( SALSA) med endast 0,7 % av
den totala skolpengen ( 1,7 mkr) . Därför måste nuvarande utformning av den
skolpeng som finns omprövas, så att de samlade resurserna mer träffsäkert når
dit behoven är som störst.
Bättre stöd till
elever med särskilda behov
Åtgärder för barn med särskilda svårigheter ska sättas in
tidigt och innebära ett långsiktigt stöd. Betydelsen av att sätta in åtgärder
snabbt går inte nog att poängtera. Det sänker dessutom samhällets kostnader i
framtiden och bör därför ses som en investering.
Barn är olika och de individuella behoven måste vara det som
styr. Precis som det finns elever med särskilda behov som klarar att gå i en vanlig
klass, eventuellt med stöd av extra resurs, finns det elever som behöver en
lugn och avgränsad miljö med färre intryck och hög grad av vuxenstöd. Därför
måste det vara möjligt för skolan att utöver skolpengen få extra resurser för
de elever som behöver en högre grad av vuxenstöd och/eller undervisning i
mindre grupper.
Vi föreslår därför en särskild satsning på 1 miljon kronor
för elever med särskilda behov.
Elevers rättigheter
har ökat, det måste Österåker leva upp till
Rättigheterna för den elev som behöver stöd och hjälp har
stärkts genom lagstiftning. Fler
beslut än i dag kan överklagas, vilket ökar rättssäkerheten för elever och
vårdnadshavare. Kraven på att utreda en elevs behov av särskilt stöd är tydligare
och beslut om åtgärdsprogram ska kunna överklagas liksom nekad skolplacering på
grund av ekonomiska och organisatoriska svårigheter. Också beslut om skolskjutsar
ska kunna överklagas. Österåkers kommun måste möta dessa ökade krav.
Eleverna ska enligt skollagen ha tillgång till skolläkare, skolsköterska,
psykolog och kurator inom elevhälsan, samt till studie- och yrkesvägledning.
Här finns ett område för förbättringar. Elevhälsan måste ges utrymme att arbeta
förebyggande, och ses som en del i verksamheten, att den hänger ihop med en
helhet. Tillgång till skolläkare, skolsköterska etc. är något som Österåkers
kommun måste precisera, förslag måste tas fram som visar hur kommunen
tillgodoser dessa krav och hur även denna verksamhet skall utvecklas när
kommunen skall bli länets bästa skolkommun.
Modersmålsundervisning
Den förändring som gjorts som inneburit försämringar för eleverna att få tillgång till modersmålsundervisning måste ändras. Vi anser att modersmålsundervisningen måste ske av lärare som kan elevens modersmål.
Den förändring som gjorts som inneburit försämringar för eleverna att få tillgång till modersmålsundervisning måste ändras. Vi anser att modersmålsundervisningen måste ske av lärare som kan elevens modersmål.
Skapa ett kompetens
och stödcentrum - Aspergerverksamheten
Vi vill skapa ett kompetens och stödcentrum för samtliga
förskolor och skolor i kommunen som ska bidra med allt från hjälp och stöd till
förskollärare och lärare ( tips, idéer) till extra resurser som finns i
klassrummet för specifika ämnen på grund av diagnos hos eleverna. Vi ser att
detta kompetenscentrum skulle kunna åstadkommas genom en utökad
Aspergerverksamhet (KÖV). Vi avsätter 5 miljoner kronor för att skapa ett
sådant kompetenscenter.
Alla elever som har behov av en plats inom den s.k.
kommunövergripande verksamheten, KÖV måste ges den möjligheten. De resurser som
krävs för att tillgodose barns rätt till stöd måste tas fram. Vi tillför
ytterligare tio platser.
Inkludering av barn
med särskilda behov kräver rätt kompetens
Den s.k. inkluderingen, dvs. att barn med olika behov av
stöd integreras i skolklasser kräver för att det skall fungera att den lärare,
den personal som skall undervisa eleven har den kompetens som just den eleven
med särskilda behov behöver. Här måste en kartläggning göras av det
utbildningsbehov som finns. Därutöver krävs en kontinuerlig utbildning för den
personal som arbetare med barnen som är i behov av särskilt stöd.
Alla elever måste ges möjlighet att nå sin fulla potential
Österåker måste planera för att också möta behovet av extra stimulans till elever med speciella färdigheter i ett ämne. Speciellt viktigt är det för att behålla alla eleverna i de skolor som finns i Österåker.
Med sikte på att alla
ska klara kunskapsmålet
Vårterminen förra året fick 76,6 procent av eleverna i
grundskolan godkänt i alla ämnen enligt Österåkers kommuns egen årsredovisning
för 2011. Det innebär att 23,4 procent, eller nästan 1 200 elever inte
uppnådde kunskapsmålet. Det är ett resultat som vi inte är nöjda med.
Skolverkets statistik för årskurs 9 gällande åren 2002-2011
visar att andelen som nått målen i alla ämnen ligger kring 75 -80 procent. Det
innebär att 95-120 österåkerselever varje år går ut årskurs 9, dvs. slutar
grundskolan med icke godkända betyg i alla ämnen. Så här har det sett ut i tio
år utan att något gjorts som förändrat utfallet.
Österåkers kommun bör enligt vår uppfattning starta ett
utvecklingsarbete med uppgift att ta fram en strategi och ett program för att
väsentligt öka andelen elever som klarar kunskapskraven. Här krävs sannolikt
insatser av både stödundervisning, läxhjälp och sommarskola, m.m.
Den borgerliga alliansens mål om att 79,5 procent av
eleverna i grundskolan ska ha godkänt i alla ämnen vill vi slopa och ersätta
med ett mål om 100 procent, det vill säga att kommunen tar sikte på att alla
eleverna skall klara målet.
Inrätta en ”bank” med
moderna hjälpmedel
Den AV-central som tidigare fanns och som lades ned av
besparingsskäl var en mycket väl fungerande ”bank” där alla skolor i kommunen
kunde få hjälp med inspirationsmaterial, som till exempel böcker, filmer och laborationsmaterial.
Utan AV-central har nu en kvalitetssänkning skett i kombination med ett merarbete då varje skola, varje lärare på
egen hand tvingats jaga rätt på diverse material. Vi menar att en
kvalitetshöjande åtgärd är att se till att en ny ”bank” med moderna hjälpmedel
inrättas. Det skulle även vara ekonomiskt effektivt eftersom varje skola inte
behöver införskaffa allt material själv, utan kan låna av en sådan bank. Ett
förslag bland flera som vi vill pröva är om denna ”bank” skulle kunna inrättas
som en ny verksamhet och en ny uppgift för biblioteket i Åkersberga centrum.
Förutsättningarna för en AV–bank bör utredas senast under 2013.
Samma goda förutsättningar
oavsett huvudman
Det är viktigt att samma ekonomiska förutsättningar ges
förskolor och skolor oavsett huvudman. Bland annat anser vi att momskompensationen
skall beräknas på ett sådant sätt att konkurrensneutralitet uppnås.
Komvux
Den kommunala
vuxenutbildningen är en viktig del av det livslånga lärandet. En eventuellt kommande finanskris kan
komma att beröra Österåkers invånare med risk för ökad arbetslöshet för båda
vuxna och ungdomar. Det kräver beredskap för att inrätta ytterligare platser
inom komvux. Det bör ske i nära samarbete med arbetsförmedlingen. Komvux
ocentrala läge är olyckligt varför vi är glada för att vår motion att ge Komvux
ett mer centralt läge har bifallits.
Bästa skolkommun ett långsiktigt åtagande
Även i budgeten för
2013 väljer vi att peka på det vi anser bör
genomföras för att målet om bästa skolkommun i länet skall kunna infrias. Det
finns fortfarande oklarheter om vad målet innebär, som till exempel; hur ser
det ut när vi nått målet? Vilken nivå skall vi sträva mot? Finns det i
Österåkers kommuns skolor tillräckligt många utbildade lärare? Jämfört med
riket ligger Österåker lägre i lärartäthet, (2010/11 Riket 6,2 Österåker 5,1).
Lärarförbundet som sedan 2002 rankat bästa skolkommun har för år 2011 rankat
Österåker på 266;e plats av landets 290 kommuner. Bland Stockholms läns 25 kommuner
rankades Österåker först på 19;e plats.
Som grund för
utvecklingsarbetet för att nå målet om bästa skolkommun är ett antal åtgärder
nödvändiga. En sådan åtgärd är att personal och förtroendevalda arbetar fram en
gemensam bild av från vilken nivå vi startar utvecklingen. Det bör sättas en
tydlig ambitionsnivå om vart Österåkers kommun vill befinna sig i jämförelse
med andra kommuner om fem, tio år. Hur ser
slutmålet ut? Och vad krävs för att nå dit?
Biblioteket
Bibliotek behöver ges ökat stöd för att kunna utveckla och
utvidga sina verksamheter.
Vi fördubblar anslaget till Biblioteket för media så att
utbudet kan öka och hållas aktuellt och tillför 1 miljon kronor extra. Vi anser
att kommunens bibliotek skall drivas i egen regi.
Inför kulturvandringar
Vi vill att Österåkers kommun startar kulturvandringar som
både främjar folkhälsan, kan ses som en satsning för turism och som ökar
kännedomen om den fina kultur som finns i Österåker. Dessa kulturvandringar kan
utvidgas till stadsvandringar i olika delar av kommunen och kan ske i samarbete
med till exempel kulturföreningar.
Österåker växer och behovet av idrotts- och friluftsanläggningar ökar
Kommunen växer och ska vara en
attraktiv kommun att flytta till. Även om anläggningar tillkommit som
tillexempel en skateboardramp i Röllingby så måste framtidens behov av
ytterligare anläggningar planeras i god tid. Vi föreslår att under 2013 planer
tas fram för två nya stora hallar, en i Skärgårdsstad och på lite längre sikt
en i Hagby/Runö i samband med utbyggnad av området. Ytterligare en
skateboardpark bör planeras i någon annan del av kommunen än nuvarande
anläggning.
SOCIALNÄMNDEN
Satsningar utöver den
borgerliga majoritetens förslag:
· I
beräkningen vid bedömningen av rätten till
försörjningsstöd inte räkna in barnbidraget, ev. studiebidrag eller
flerbarnstillägg. Beräknas kosta 4,5 mkr.
- Ökad boendekostnadsnorm. Beräknas kosta 1,5 mkr
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
23 400
|
-118
300
|
-94 900
|
-6000
|
Verksamhetsutveckling
Bekämpa barnfattigdomen
Den s.k. barnfattigdomen finns också i Österåker. Enligt Rädda Barnen i Österåker har antalet barn som lever i familjer med låg inkomststandard eller som är beroende av försörjningsstöd ökat under de senaste åren från att varit 504 till att nu vara 606 barn. Kommunen har ett ansvar för samtliga kommuninvånare men kommunen har ett ännu större ansvar för barnen för att svara upp mot FN:s Barnkonvention. För att underlätta tillvaron för dessa barn bör stödet förstärkas. Den förstärkningen vill vi göra genom att i beräkningen vid bedömningen av rätten till försörjningsstöd inte räkna in barnbidraget, ev. studiebidrag eller flerbarnstillägg i beräkningsunderlaget. Vi tillför 4,5 mkr
Ökad boendekostnadsnorm
Situationen för sökande till en hyresrättslägenhet i Österåker är bedrövligt dålig. Familjer som av olika skäl delas tvingas många gånger bli kvar i en alltför stor bostad och därmed onödigt hög boendekostnad. Boendekostnadsnormen bör höjas med 8 %. Normen har inte räknats upp sedan 1 jan 2009 trots att hyrorna generellt under denna tid ökat med ungefär motsvarande procentsats. Vi tillför 1,5 mkr.
Den s.k. barnfattigdomen finns också i Österåker. Enligt Rädda Barnen i Österåker har antalet barn som lever i familjer med låg inkomststandard eller som är beroende av försörjningsstöd ökat under de senaste åren från att varit 504 till att nu vara 606 barn. Kommunen har ett ansvar för samtliga kommuninvånare men kommunen har ett ännu större ansvar för barnen för att svara upp mot FN:s Barnkonvention. För att underlätta tillvaron för dessa barn bör stödet förstärkas. Den förstärkningen vill vi göra genom att i beräkningen vid bedömningen av rätten till försörjningsstöd inte räkna in barnbidraget, ev. studiebidrag eller flerbarnstillägg i beräkningsunderlaget. Vi tillför 4,5 mkr
Ökad boendekostnadsnorm
Situationen för sökande till en hyresrättslägenhet i Österåker är bedrövligt dålig. Familjer som av olika skäl delas tvingas många gånger bli kvar i en alltför stor bostad och därmed onödigt hög boendekostnad. Boendekostnadsnormen bör höjas med 8 %. Normen har inte räknats upp sedan 1 jan 2009 trots att hyrorna generellt under denna tid ökat med ungefär motsvarande procentsats. Vi tillför 1,5 mkr.
Fler tillfälliga boenden
Nämnden bör skaffa fler hyresrättslägenheter för att bättre kunna erbjuda, i vissa fall tillfälliga, boendemöjligheter till vuxna med barn. Detta lägenhetsbehov är nu också större genom att de ensam kommande flyktingbarn som kommunen numera tar emot behöver ett boende när man är mogen för ett boende utanför det första gruppboendet. Kostnaden för nämnden måste bedömas bli marginell men effekten för barnfamiljen blir väldigt positiv.
VÅRD- OCH OMSORGSNÄMNDEN
Satsningar utöver den
borgerliga majoritetens förslag:
- Ersättningen till utförare av
äldreomsorg höjs med 10 procent. Vi tillför 20 mkr.
- Sjukgymnaster med inriktning på fysisk aktivitet och rehabilitering motsvarande två tjänster. Vi tillför 1 mkr.
- Kuratorstjänst som stöd för anhöriga som vårdar sin anhörige. Vi tillför 500 tkr
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
68 700
|
-579 500
|
-510 800
|
-21 500
|
Verksamhetsutveckling
Förslag som vi lagt i S- budgeten för 2012 och som vi fått
igenom är slopad egenavgift för trygghetslarm och slopad egenavgift för
avlösarservice för de som vårdar anhörig. Det är vi nöjda med, men det finns
mycket mer att utveckla och förändra inom vård- och omsorgsnämndens
ansvarsområde.
Äldreomsorgen skall vara trygg och av hög
kvalitet
Kvalitén
inom äldreboenden måste höjas. De granskningsrapporter som vård- och
omsorgsnämnden tagit del av påtalar att bemanningen är för låg. Både privata
utförare och de i egen regi har påpekat att ersättningen är för låg. Det har
förekommit att utförare vägrat skriva avtal med Österåkers kommun eftersom de
anser att de inte skulle kunna hålla en god kvalité med den erbjudna
ersättningen. Det gör att vi inte kan vara nöjda med den situation som råder.
Det finns förslag att omvandla Solgården och Görjansgården till
trygghetsboenden. Vi vill ha trygghetsboenden med personalledda aktiviteter,
tillsyn samt lättare omvårdnad. Det kan lösas genom att personalen för
hemtjänsten utgår från dessa boenden.
Höjd ersättning med krav på bemanning
Vi föreslår därför
att nivån på ersättningen till utförare av äldreomsorg höjs med 10 procent.
Samtidigt vill vi koppla ett krav på lägsta bemanning till 3 personal per 8
brukare. Det skall ses som lägsta tillåtna bemanning. Om brukarna har ett högre
omvårdnadskrav så skall bemanningen var anpassad efter behovet. Vi tillför 20
mkr.
Sjukgymnaster
Vi ser ett behov
som idag inte är tillgodosett. För att bibehålla fysisk förmåga så långt som
möjligt behövs sjukgymnaster med inriktning på fysisk aktivitet och
rehabilitering för våra äldre. Det skulle särskilt kunna arbete med inriktning
på daglig verksamhet och särskilt boende. Behovet uppskattas till motsvarande
två tjänster. Vi tillför 1 mkr.
Framtidens boende för äldre borde planeras
redan nu
Vilka olika
boendeformer som skall finnas för att möta det behov som finns i framtiden för
en ökad äldre befolkning måste börja planeras redan nu. En slags mellanform av
boende som vi anser saknas i Österåker och som borde finnas, är en kombination
av egen lägenhet med möjlighet att laga mat och kunna sköta sig själv, och
samtidigt en gemensam matsal och personal som kan avlasta och ge den service
som behövs, de dagar då hälsan sviker
Återinför Livlinan
Vi anser att det är
viktig att kommunen åter aktivt jobbar med dem som riskerar att hamna utanför
samhället. Därför vill vi återinföra verksamheten Livlinan (verksamhet som arbetat med ungdomar mellan 16-25 år med psykiska
funktionshinder.)
Öronmärkta resurser
För att säkerställa
att handlingsplanen för äldre invandrare med utländsk bakgrund blir genomförd
så måste resurser öronmärkas.
BYGGNADSNÄMNDEN
Satsningar utöver den
borgerliga majoritetens förslag:
- Säkrare
trafik. Vi tillför 300 tkr.
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
9 500
|
-36 200
|
-26 700
|
-300
|
Verksamhetsutveckling
Inom byggnadsnämndens område ser vi många prioriteringar som
skulle behöva göras.
I budgeten för 2012 fanns ett antal åtgärder som vi skulle
ha genomfört om vi hade haft möjligheten. Motioner har lämnats till fullmäktige
i enlighet med våra förslag till budget. Tyvärr har inte särdeles mycket anammats
vilket innebär att vi återkommer med de flesta yrkandena. Eftersom ett år
ytterligare har passerat innebär det att vi ser vissa av våra prioriteringar
som ännu mera nödvändiga och akuta.
Säkrare trafik
Trafiksituationen i kommunen har förvärrats. Om målet att vi
skall vara den bästa kommunen att leva och bo i skall kunna infrias så måste
åtgärder vidtas. Möjligheten att ta sig igenom Åkersberga och till och från
kommunen i egen bil måste förbättras. Samtidigt måste man även underlätta för
invånarna att använda sig av kollektiva lösningar. Det framtagna förslaget om en
breddning av väg 276 genom centrala Åkersberga, en nödlösning som redan borde
ha genomförts, måste genomföras med det snaraste. I samband med breddningen bör
även en bedömning göras om att använda s.k. tyst asfalt för att minska
bullernivåerna för de omkringboende. Förnyade kontakter med Trafikverket bör
tas omgående för att genomföra breddningen med det snaraste. Vi tillför 300 tkr.
Minska biltrafiken
vid våra skolor
Insatser behöver även göras för att minska biltrafiken vid
våra skolor.
Gång- och cykelvägar måste säkras och göras så trygga som
möjligt så att det naturliga valet blir att gå eller cykla till skolan där inte
avståndet sätter hinder. Informationsinsatser i samverkan med andra myndigheter
och intresseföreningar bidrar till att öka säkerheten. Vi anser att det skall
vara ett naturligt inslag i skolans verksamhet. Men vi anser inte att det är
skolans ensak utan att det är en övergripande kommunal angelägenhet som skall
genomföras i alla kommunens skolor. Vi anser att en gemensam kommunal
Trafiksäkerhetsdag för skolan skulle kunna vara ett uppskattat, årligen
återkommande arrangemang.
Huvudmannaskapet för
vägarna
Ett arbete med att se över och planera för att kommunalt
huvudmannaskap för vägarna i kommunen skall vara regel behöver påbörjas.
Upprustning av
lekplatser
Våra lekplatser i kommunen blir färre och färre och i sämre
skick. En satsning på upprustning och utökning behövs med det snaraste. Se
förslag till investeringsbudget. Byggnadsnämnden bör skyndsamt fullfölja den
plan för underhåll av lekplatser som beslutades på förslag av en motion från
oss socialdemokrater.
Rastplats för hundar
Vi behöver också en plats för våra hundägare att kunna rasta
sina hundar utan koppel inom tätorten. I samarbete med brukshundsklubben och
intresserade föreningar bör kommunen under året inventera en lämplig plats för
en rastplats.
MILJÖ- OCH HÄLSOSKYDDSNÄMNDEN
Satsningar utöver den
borgerliga majoritetens förslag:
- Vi föreslår att ytterligare en inspektör anställs eller hyrs in för att öka takten i inventering av enskilda avlopp. Vi tillför 600 tkr
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
4 900
|
-10 300
|
-5 400
|
-600
|
Verksamhetsutveckling
Österåkers kommun skall vara drivande i att utveckla hela
kommunen till att bli miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbar. Vi vill se
att Österåkers kommun arbetar aktivt ihop med så väl de interna kommunala
verksamheterna som de privata, med företag och föreningar samt med kommunens
invånare. Det arbetet skulle kunna innebära att handlingsplaner kan tas fram år
från år där det tydligt framgår vem som är ansvarig för vad.
Närheten till naturen är något som ofta nämns som skäl till
varför man valde just Österåkers som sin kommun att bo och leva i. Naturen är
viktig för människors välbefinnande. Därför är det viktigt att säkra tillgången
till vacker natur med strövområden samt möjlighet att nå stranden.
En busslinje till Domarudden skulle ge medborgare som inte
har tillgång till bil en möjlighet att ta del av kommunens finaste
friluftsområde. Även möjlighet att båtledes komma ut i skärgården från central
plats i kommunen genom färjetrafik av något slag skulle bidra till att sätta
Österåker som en skärgårdskommun på kartan. Möjligheterna att utveckla sådan
trafik bör undersökas.
Fler
återvinningsstationer
I detaljplanearbetet vill vi socialdemokrater ta med
anläggande av återvinningsstationer och sopsortering i närområdet, det vill
säga inom gångavstånd. Alla medborgare, inte bara bilägare, skall ha lätt att
nå en återvinningsstation, att använda bil innebär dessutom en onödig
belastning på miljön.
Öka inventering av
avlopp
På kommunens
hemsida kan man läsa att i ”Österåker finns ca 5500 enskilda avlopp. Ett
flertal av dessa är underdimensionerade och gamla, vilket innebär en risk för
förorening av grundvatten och närliggande dricksvattenbrunnar. Uppskattningsvis
kommer 10-20 % av Sveriges totala utsläpp av fosfor till Östersjön från
enskilda avlopp och lokalt kan de enskilda avloppen stå för en stor andel av
näringsbelastningen till sjöar och havsvikar. För att komma tillrätta med
bristfälliga och uttjänta avlopp arbetar miljö- och hälsoskyddsenheten med
inventering och tillsyn av enskilda avloppsanläggningar. Intentionen är att gå
igenom alla enskilda avlopp i Österåkers kommun och att de underkända avloppen
görs om.”
Det återstår ca 1800 enskilda avlopp att inventera. Med
nuvarande takt kommer det att dröja ytterligare ca 10 år tills
inventeringsarbetet är klart. Vi menar att det är viktigt att öka antalet
inventeringar från 200 till 400 per år. Vi föreslår därför att ytterligare en
inspektör anställs eller hyrs in. Vi tillför 600 tkr
Bättre vägbelysning
Det finns planer på att byta ut gammal vägbelysning
(kvicksilverlampor) till mer miljövänliga gatubelysning under en period om fyra
år med 150 lampor/år. Vårt förslag är att halvera denna tidsaspekt genom att
byta ut dubbla antalet/år, dvs. 300 lampor. En viss positiv effekt torde kunna
räknas hem genom lägre elförbrukning men den stora vinsten är en bättre miljö.
KOMMUNSTYRELSEN
Omfördelning ( 2mkr) av
resurser avseende utveckling av kommunens varumärke och minskning av ram (+500
tkr)
- Kommunjurist. Finansieras genom minskade kostnader för anspråkstagande av juridiska konsulter samt utöver det lägger vi till 300 tkr.
- Utökad Turistbyrå året runt i Åkersberga och säsongsöppet på Ingmarsö samt markandsföring genom Visit Roslagen. Vi lägger till 400 tkr
- Integrationsrådet. Vi lägger till 100 tkr
- Insatser för ökad trygghet ( medborgarenkäten), vi lägger till 200 tkr
- Konsumentrådgivare i Österåker, 500 tkr
Nämndens ram:
Intäkter
|
Bruttokostnad
|
Nettokostnad
|
Satsningar S
|
63 800
|
-227 900
|
-164 100
|
+500
|
Verksamhetsutveckling
Österåkers kommun ska
vara en bra arbetsgivare
Österåkers kommun bör som princip i första hand erbjuda
heltidsanställningar.
Antalet anställda i Österåkers kommun har minskat varje år.
Vi känner oro över vad en fortsatt utveckling med färre antal personal i den
verksamhet som kommunen bedriver innebär i form av sämre arbetsmiljö för de
anställda som finns kvar. Vi oroar oss även för hur det påverkar kvalitén i
servicen till medborgarna. Ska Österåkers kommun kunna infria sina
inriktningsmål krävs det både mer personal och att personalen har en bra
arbetsmiljö. Viktigt är att aktivt arbeta med medarbetarenkäter, lokalisera
problemområden och upprätta handlingsplaner i samråd med personalen.
Varumärket skapas i
mötet mellan människor
Det är viktigt att stärka Österåkers kommuns varumärke. Det
gör vi genom de satsningarna som finns i vårt budgetförslag genom kvalitet och
utveckling. Vi socialdemokrater är övertygade om att det är både genom att
säkerställa hög kvalitet i utbudet och servicen till medborgarna och att
involvera och ta tillvara personalens kunskap och engagemang som är det mest
effektivt sättet att positivt lyfta Österåker, mycket effektivare än att satsa
flera miljoner på PR-konsulter. Ett varumärke byggs inifrån och värderas
utifrån. Det betyder att alla möten som sker dagligdags mellan personal,
brukare, politiker, medborgare är viktiga för hur Österåkers kommun uppfattas. Vi
anser därför att det är bättre att stärka kommunens varumärke genom att satsa
på kvalitet, utveckling samt på kommunens personal, än på dyra PR-konsulter.
Kommunens egen tidning
Vi socialdemokrater anser det självklart att en kommuns
tidning skall spegla beslut och förslag utifrån både majoritetens insatser men
också oppositionens. Så är inte fallet idag, då tidningen är en utpräglad röst
enbart för majoriteten, I en demokrati är det inte försvarbart. Det är en
tydlig försämring jämfört med tidigare mandatperioder. Vi vill medverka till
att kommunens tidning utvecklas.
Klämdagar
Det beslut som fattades 2010 som
innebär att ett antal klämdagar för några personalgrupper försvann har haft
negativ inverkan. Österåkers kommun bör ta upp en diskussion med berörda
fackliga organisationer om antal och vilka klämdagar som skall finnas.
Tid för
planering
De förändringar som nu skall
införas i förskola, grundskola och gymnasieskola och det förväntade
utvecklingsarbetet som nu ska ske kräver att chefer och övrig personal ges
rimliga förutsättningar i tid för sin planering för ett bra genomförande. Exakt
hur det skall kunna organiseras bör Österåkers kommun komma överens om med
personalorganisationerna.
Delaktighet i
förändringsarbetet
Österåkers kommun måste involvera och förankra förändrings-
och utvecklingsarbetet så att personalen känner sig delaktiga. Kommunen
föreslås utveckla metoder för att ta tillvara personalens kompetens och
uppmuntra nytänkande.
Strategi för
framtiden
Fram till 2030 kommer behovet av anställda inom
äldreomsorgen i Sverige att öka med 150 000 personer. Andelen äldre kommer
också stadigt att öka de närmaste åren i Österåker. Antalet ansökningar till
vård- och omsorgsprogrammet är lågt. Det gör att vårdyrket inom äldreomsorgen
måste göras attraktivt för att kommunen skall kunna möta ett allt ökat behov av
omsorg, och för att erbjuda högsta kvalitet på omsorg för äldre och
funktionshindrade. Österåkers kommun borde därför i samarbete med
personalorganisationerna utarbeta en strategi för att möta framtidens behov av
kompetent vårdpersonal.
Kvalitetsutveckling
och tydliga mål
Kvalitetsutveckling, konkretisering av mål för verksamheten
samt uppföljning och utvärdering är exempel på områden inom kommunens
ansvarsområden som måste utvecklas ytterligare.
Ansvar och
befogenheter skall vara tydliga
Den utförar- och beställarorganisation som kommunen infört
måste ses över där det finns otydligheter. Ansvar och befogenheter måste vara
glasklara för att undvika risken av att frågor bollas mellan beställarnämnd och
produktionsstyrelse.
Österåker behöver
egen kommunjurist
Det är viktigt att besluten som kommunen fattar håller hög nivå även vid en juridisk bedömning. Kommunen har inte haft en egen kommunjurist sedan länge. Vi ser ett behov av en kommunjurist som följer lagstiftningen dagligdags och som kan fungera som juridiskt stöd för ansvariga tjänstemän. Vi tror att minskade konsultkostnader för juridisk kompetens till stor del finansierar en kommunjurist på minst halvtid, helst heltid. Vi avsätter 300 tkr.
Det är viktigt att besluten som kommunen fattar håller hög nivå även vid en juridisk bedömning. Kommunen har inte haft en egen kommunjurist sedan länge. Vi ser ett behov av en kommunjurist som följer lagstiftningen dagligdags och som kan fungera som juridiskt stöd för ansvariga tjänstemän. Vi tror att minskade konsultkostnader för juridisk kompetens till stor del finansierar en kommunjurist på minst halvtid, helst heltid. Vi avsätter 300 tkr.
Österåker behöver
egen konsumentrådgivare
I Österåker bor nu 40 000 invånare, det är dags att
kommunen inrättar en tjänst som konsumentrådgivare. Något som vi socialdemokrater
i många år framfört vikten av och är en tjänst som medborgare återkommande
efterfrågat. Vi avsätter 500 tkr .
Utökad Turistbyrå och
satsning på turism
Utökad turistbyråservice, året runt i Åkersberga och säsongsöppet
på Ingmarsö, samt ökad satsning på destinationsutveckling och marknadsföring i
syfte att stödja tillväxt inom besöks/turistnäring genom Visit Roslagen AB. Vi avsätter
400 tkr.
Insatser för ökad
trygghet
Medborgarundersökningen som gjordes 2011 pekade bland annat
på att många känner otrygghet.
Under året vill vi se en åtgärdslista för att vända utvecklingen. Vi avsätter
200 tkr extra för åtgärder som ökar tryggheten.
Integrationsrådet
Alla
partier har ett ansvar för att bidra till att motverka rasism och främja ett
öppet demokratiskt samhälle. Integrationsrådet fick en annan struktur med
mindre resurser än de övriga råden, vilket inneburit att rådet fungerar dåligt.
Därför avsätter vi extra resurser för ett utökat integrationsråd och
tillförsäkra att även integrationsrådet får den dignitet som frågorna kräver. Vi
avsätter ytterligare 100 tkr
Bättre
kollektivtrafik
Österåkers kommun måste i sina kontakter med SL driva krav
på bland annat utvecklad busstrafik även i glesbygd som till exempel på
Ljusterö.
Utveckla lokaltrafik
med till exempel buss till Domarudden
Lokaltrafiken inom Österåkers kommun måste också utvecklas i
takt med att kommunen växer. Vi har i en motion föreslagit att en lokal
busslinje centralt från Åkersberga till Domaruddens vackra friluftsanläggning
vore ett lyft för kommen för så väl näringslivet, som för småbarnsföräldrar,
som för medborgare med funktionshinder. Arbetet med att utveckla framtidens
lokaltrafik måste påbörjas under 2013.
Vår kommun behöver en fungerande kollektivtrafik inte bara
in till Stockholm utan även möjlighet till tvärförbindelser inom hela
Nordostregionen. Vi ser också möjlighet till allmänna kommunikationer på
vattnet från en central plats i kommunen som en självklarhet.
Viktigt är också att kommunledningen bevakar att inte den
kollektiva trafiken försämras
Näringslivet
Viktigt för företagandet i Österåker är bra infrastruktur, i
form av vägar, bredbandsutbyggnad, o dyl. samt välfungerande offentlig service
i form av till exempel förskolor och skolor.
Fler
infartsparkeringar
Byte mellan bil och kollektiva färdmedel måste göras så
attraktivt som möjligt. Vi vill därför att under 2013 göra en inventering av
behovet av infartsparkeringar och att beslut fattas i investeringsbudgeten
senast 2014 om minst en till infartsparkering.
Bygg fler hyreslägenheter
Österåkers kommun
bör ta fram ett bostadsbyggnadsprogram där ambitionen att bygga hyresrätter
framgår. Armadas kö har ökat och är nu uppe i 2 500 som efterfrågar en
hyresrätt. Vi anser att det i Österåker ska erbjudas ett varierat utbud av
boendeformer. Det är en viktig uppgift att tillgodose detta behov. Andelen 6 –
15 åringar ökar fram till 2019. De kommer att efterfråga bostäder 2015 och
framåt varför Österåkers kommun måste planera för att kunna tillgodose även
dessa ungdomars möjlighet till egen bostad. Även generationsskiften sker i våra
bostadsområden där äldre som tröttat på villan, radhuset söker sig till en
lägenhet mer centralt.
Bättre skol- och
arbetsmiljö
Skolornas standard vad gäller lokaler ser olika ut. Många
skolor har mycket fina och välfungerande lokaler. Några skolor är i akut behov
av upprustning. En inventering av hela upprustningsbehovet måste göras och en
plan för upprustningen tas fram. Upprustning av en del skollokaler har gjorts
under 2012, men det är viktigt att den upprustningen fortsätter i samråd med
Armada .
VÅGA TÄNKA I NYA BANOR
Rationaliseringar har i Österåkers kommun i princip ensidigt genom åren belastat grundläggande samhällstjänster, det vill säga kärnverksamheten. Nu är det dags att rikta uppmärksamheten mot andra delar av kommunen.
Österåker borde i jakten på ett optimalt användande av varje
skattekrona närmare granska områden som inköp av externa tjänster, inköp av
konsulter, samt se över all administration.
Är kommunen optimalt bemannad vad gäller tjänster inom både stabs- ledningsfunktioner? Förvaltningarna är de anpassade efter ny organisation? Ger utförar- och beställarnämnds-organisationen det bästa stödet för det mest effektiva användandet av varje skattekrona?
Är kommunen optimalt bemannad vad gäller tjänster inom både stabs- ledningsfunktioner? Förvaltningarna är de anpassade efter ny organisation? Ger utförar- och beställarnämnds-organisationen det bästa stödet för det mest effektiva användandet av varje skattekrona?
Vi vågar ifrågasätta det, och uppskattar att det finns en
besparingspotential motsvarande cirka 15 Mkr inom detta område, och anser
därför att en sådan genomlysning bör påbörjas. Särskilt
viktigt är detta, om samhället och Österåker skulle går mot en kärvare
ekonomisk situation.
Effektivare
rapportering
Likaså är det viktigt att se över så att alla
personalrapportering som till exempel wabbdagar, sjukdagar etc. rapporteras
rätt. Även här tror vi att det kan finns möjlighet genom åtgärder som
underlättar för personalen att rapportera och ett bättre uppföljningssystem,
att kunna sänka kommunens kostnader ytterligare.
Minska
personalomsättningen och sjukfrånvaro
Den genomsnittliga personalomsättningen för kommunen har
legat på cirka 11 procent det senaste året. Med föreslagna åtgärder och med
kommunens ambition om att vara en bra arbetsgivare bör en minskning av personalomsättningen
med 4 – 5 procentenheter vara möjlig under
kommande år. Det skulle innebära att rekryteringsbehovet skulle minska med 50 –
60 medarbetare.
Vi föreslår därför
att varje skattekronas användning skall granskas närmare
inom områden som inköp av tjänster, inköp av konsulter samt all administration.
att åtgärder vidtas i syfte att minska personalomsättningen
att kommunstyrelsen ges i uppdrag att arbeta fram ett
funktionell personalrapporterings system
Ovanstående förslag till åtgärder tillsammans med en minskad
sjukfrånvaro ( sjuklön och vikarier, eventuell övertid) bör leda till minskade
kostnader 2013 på cirka 2 mkr.
SOCIALDEMOKRATERNAS
BUDGETFÖRSLAG 2013
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NÄMNDERNAS
RAMAR
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Majoritetens
budget
|
S-Budget
|
Satsningar
S
|
|
|
2013
|
2013
|
|
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
Kommunfullmäktige
|
120
|
120
|
|
|
Kommunstyrelsen
|
63 800
|
63 800
|
|
|
Kultur-
och utbildningsnämnden
|
68 000
|
68 000
|
|
|
Vård-
och omsorgsnämnden
|
68 700
|
68 700
|
|
|
Byggnadsnämnden
|
9 500
|
9 500
|
|
|
Miljö-
och hälsa
|
4 900
|
4 900
|
|
|
Socialnämnden
|
23 400
|
23 400
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMMA
INTÄKTER
|
238420
|
238420
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BRUTTOKOSTNADER
|
|
|
|
|
Kommunfullmäktige
|
-8 300
|
-8 300
|
|
|
Kommunstyrelsen
|
-228 400
|
-227 900
|
500
|
|
Kultur-
och utbildningsnämnden
|
-1 003 000
|
-1 030 800
|
-27 800
|
|
Vård-
och omsorgsnämnden
|
-558 000
|
-579 500
|
-21 500
|
|
Byggnadsnämnden
|
-35 900
|
-36 200
|
-300
|
|
Miljö-
och hälsa
|
-9 700
|
-10 300
|
-600
|
|
Socialnämnden
|
-112 300
|
-118 300
|
-6 000
|
|
|
|
|
|
|
SUMMA
KOSTNADER
|
-1 955 600
|
-2 011 300
|
-55 700
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTOKOSTNADER
|
|
|
|
|
Kommunfullmäktige
|
-8 180
|
-8 180
|
|
|
Kommunstyrelsen
|
-164 600
|
-164 100
|
500
|
|
Kultur-
och utbildningsnämnden
|
-935 000
|
-962 800
|
-27 800
|
|
Vård-
och omsorgsnämnden
|
-489 300
|
-510 800
|
-21 500
|
|
Byggnadsnämnden
|
-26 400
|
-26 700
|
-300
|
|
Miljö-
och hälsa
|
-4 800
|
-5 400
|
-600
|
|
Socialnämnden
|
-88 900
|
-94 900
|
-6 000
|
|
|
|
|
|
|
SUMMA
NETTOKOSTNADER
|
-1 717 180
|
-1 772 880
|
-55 700
|
|
|
|
|
|
|
Med oförändrad skatt ( 18,90) som ger 22,5 mkr mer i intäkter
än den borgerliga majoritetens förslag och välfärdssatsningarna om 55,7 mkr över
majoritetens förslag, har vi en Marginal på 48,1 mkr
Till detta kommer det rationaliseringseffekter som vi för
2013 beräknar till 2, 0 mkr, vilket ger en total marginal på 50,1 mkr. När
kommunen vid 2013 års slut disponerar överskottet bör avsättning till
resultatutjämningsreserv prioriteras framför stora avsättningar till
pensionsskulden.
INVESTERINGSBUDGET 2013
Vi socialdemokrater
omprioriterar till förmån för följande satsningar;
Utbyte av
kvicksilverlampor/armaturer, 500 tkr, trädplanteringar, 200 tkr,
trafiksäkerhetshöjande
insatser förskolor och skolor 1 100 tkr, Åkers kanal 250 tkr
skyltning till
badplatserna 150 tkr, kommunala lekplatser 500 tkr, parkbänkar mellan
Solskiftet och Enebacken, 500 tkr, Domarudden (handikappanpassning etc) 500 tkr
Produktionsstyrelsen
440 tkr
Kommunfullmäktige
Fullmäktigesystem
|
-1 000
|
|
Kommunstyrelsen
Centrum &
Västra Åkersberga
Täljö vägskäl
Berga stadsgatan
Åkersberga Centrum
Svinningen
Svinningen lokalgator
Svinninge GC
Svinninge, vändplan + kaj
Gator&vägar,
reinvesteringar
Knipvägen
Trafiksignlaer
Utbyte kvicksilverlampor/armaturer
Åtgärd GCväg 276 vid Isättra
Isöättravägen
Brobana (Säby)
Söralidsvägen etapp 1
Vägvisning GC –nätet
Trädplantering
Trafiksäkerhetshöjande ins förskolor och skolor
Skärgård, friluft,
tryggt
Lillträsk Ekbacken
Åkers Kanal
Damluckor och sluss
Badplatser
Skyltning badplatserna
Hälsans stig
Trastsjöskogen
Kommunala lekplatser
Upprustning fornminnesomr
Beslysningsprogram
Parkbänkar Solskiftet och Enebacken
Digitala kartor
Summa övrigt
Markreglering och fastighetsutb
Informationsplats 276. Stava backe
Domarudden ( handikappanpassning etc)
Välkomstskylt Österåker
Hackstabackenbelysning
|
-2 900
-1 000
-900
-1 000
-12 160
-8 520
-3 140
-500
- 27 800
- 3 800
-200
-2 000
-1 500
- 1000
-10 000
- 7 400
-300
- 500
-1 100
-8 900
-250
-3 000
- 1 000
-1 000
-150
-500
-350
-1 500
-150
-500
-500
-2 700
- 2 800
-150
-150
-1 000
- 1 300
-200
|
Resterande -2 540 år 2014
|
IT
Ekonomisystem
|
-7 000
-3 000
|
|
Produktionsstyrelsen
|
-2 940
|
|
Byggnadsnämnden
|
-2 500
|
|
Centralpost
(Friidrottsanläggning)
|
-10 000
|
|
|
|
|
SUMMA (Utgifter)
|
82 700
|
|
SUMMA (Inkomster)
KS 1 200/Byggnadsnämn 1 000
|
2 200
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar