tisdag 25 juni 2013

Snart dags att möta sommaren



 Snart är det dags för att möta sommaren, få ägna lite mer tid åt familj och vänner, riktigt längtar. Jag har lovat mig själv att ladda batterierna ordentligt i sällskap av mina nära och kära, främst min älskade man Reynoldh som står ut med mig och allt vad det innebär med mitt uppdrag, så förståss och mina två barn, deras sambos och förståss min älskade dotterdotter, som i höst får en kusin när jag blir farmor - finaste uppdraget jag har- och jag älskar det. Vilken förmån det är att få följa ett litet barn genom alla vedermödor som att få tänder, ha ont i magen, lära sig krypa, bli frustrerad och förbannad när något inte går som det är tänkt.

Men först en liten tillbakablick. Det har varit en många gånger speciell och intensiv tid från årsskiftet fram till idag. Många handlingar har det blivit att läsa, uppgifter att kolla och åter kolla.En och annna reservation har vi skrivit och ett och annat yrkande/ förslag har jag och det parti jag företräder, socialdemokraterna, lagt.  Varje vecka före kommunfullmäktige har jag suttit i närradion " sossarna direkt" och berättat om vilka frågor som det skall beslutas om i kommunfullmäktige och hur vi socialdemokrater ser på förslagen, vilka motförslag vi tänker lägga och varför vi gör det.

Österåker har återigen stått i blickpunkt då chef efter chef i strid ström valde att lämna sitt arbete här i Österåker. Flera av dem lämnade med tydlig kritik mot ledningen i kommunen. Turbulensen var smärtsam, ibland kändes det som att varje gång jag slog på datorn och tittade på inkomna mejl så var det någon ny personal som tackade för sig och aviserade sin avgång. Det är klart att kommunen inte befann sig i en normal situation, läget var både allvarligt och akut. Det tog alldeles för lång tid för den moderatstyrda alliansen att visa på insikten i det allvarligta läget. Försöken att tona ner och ge en annan bild gav ett märkligt och okänsligt intryck.



Nu pågår rekrytering av dessa tjänster, processen är igång och intervjuer gjorda. Efter sommaren skall vi kunna hälsa en ny kommundirektör välkommen och så sakteligen vända skutan mer upprätt igen. En konsult anlitades som tittade över hur kommunen hanterade arbetsmiljön, han efterlämnade konkreta förslag för en uppgradering av dokument som inte längre rimmade med gällande lagstiftning. Hur kunde det bli så här ? Jag har ställt frågan flera gånger. Viktigt är att se till att arbetsmiljöfrågorna framöver ges den prioritet dessa måste ha för att Österåkers skall bli en i alla delar välfungerande organisation och förvaltning.

Socialdemokraternas ordförande Anders Pettersson( se bild ovan)  och jag började ge ut en nättidning för att sprida information och nyheter från kommunpolitiken. Vi såg ett behov av att få ut de förslag vi lägger och de synpunkter vi har för dem som vill veta mer om vad som händer i kommunen. Det har varit ett roligt och uppskattat jobb och vi kommer att fortsätta med det, förståss.

 Till avdelningen mer spektakulära ståndpunktet har nog kommit från Björn Pålhammar och centern som envist frågat mig om vi socialdemokrater verkligen inte tycker att kommunen skall ta ansvar för Östanå slott. Och svaret är givet - Nej vi tycker inte att det är en kommunal prioritering att ta ansvar för ett privat slott som tidigare ägare struntat i att underhålla så att det nu mer eller mindre står och rasar.

Tråkigt ja visst. Men ansvaret är tidigare ägares - inte Österåkers kommuns. Bara tanken att man så lättvindigt fån borgerligt håll kan tänkas vara beredd att skicka notan för ett illa underhållet slott till skattebetalarna  i Österåker, upprör i alla fall mig. Den borgerliga moderatstyrda alliansen har tänkt flera höga tankar om Östanå slott. Ett annat är att slottet skulle kunna bli ett äldreboende. Oj, säger jag, det skulle sannolikt bli norra Europas dyraste. Så jag hoppas det bara var prat, mer rädd om skattemedlem måste man vara, eller hur ?

Bussen till Domarudden som vi socialdemokrater denna mandatperiod motionerat om, och under tidigare mandatperioder framfört som önskmål, kommer att gå nu hela sommaren.

Jag hoppas att busslinjen kommit för att stanna. Roligt att så många politiker av olika sort nu säger sig ha stött förslaget, en del av dessa har vi noterat, andra har varit så försynta att de inte tidigare varesig hörts eller synts.
Men det kan månne vara ett utryck för att vi närmar oss valdagen.

Ska bli spännande att höra vad alla tysta partier menar att de har åstadkommit som inte synts under dessa fyra år.

Det här sättet att bete sig har jag mycket svårt för skall jag erkänna , för jag uppfattar det som oseriöst och för mig är politik på riktigt och på allvar. Trist kan någon måhända tycka men så är det för mig.

Det är synd att vi inte har en riktig tidning som till exempel Norrtälje tidning, som kunde granska vad tillexempel fullmäktiges ledamöter rent faktiskt åstadkommit, hur många motioner de skrivit hur många förslag de lagt, om de alls sagt något. Det parti jag företräder socialdemokraterna la 33 motioner bara förra året och därtill ställde vi ett antal skriftliga frågor och interpellationer i Österåkers kommunfullmäktige, utöver det är vi aktiva och gger kokreta förslg i styrelser och nämnder. Så aktiva och konstruktiva är inget annat parti här i Österåker. Fast en del vill ge sken av det i påkostade annonser - megafonpolitik kallar jag det.

Hur går det då för Österåker. Ja ekonomiskt går det bra, årsredovisningen visade för fjärde året i rad på stort överskott. Det är väl bra men rimmar illa när många verksamehter är dåligt utbyggda och det finns brister i kvalitet och upföljning.Personal har många gånger vittnat om en ohållbar situation.  Här borde det vara bättre balans mellan ekonomi och verksamhet. Bättre förutsättning borde ges till kommunens personal som kämpar varje dag för att medborgarna skall ges den service de har rätt till.

Det blev lite längre det här än jag tänkt ,men en litet inblick kring en del tankar av vårens händelser.
Hälsningar
Ann-Christine






Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...