Fortsätt till huvudinnehåll
Lyssnar till Jonas Eliasson, professor KTH i transportsystemanalys.Mycket intressant.

Han beskriver att färdsträcka per person och dag har ökat historiskt sett. Det beror till exempel på att det är lättare at tranpostera sig genom teknisk utveckling. Moderna samhället kräver mer o längre transporter ( arbetskraftens specialisering, etc) . Alla färdmedel ökar, kvinnor o mäns resande ökar, allt ökar. Bättre tillgänglighet. Hög tillgänglighet får man om man bor i städer. Städer är innovationsproducent och produktivitetshöjare. Har man hög till gänglighet ökar innovationerna och specialiseringen. En tät och stor marknad har sina fördelar. Packar man ihop människor i städer blir det trängsel, det är oundvikligt.
Några nödvändiga principer för attraktiv kollektivtrafik.
walkability, kompakt planering, begränsa biltrafiken. Attraktiv kollektivtrafik
 - Attraktiv kollektivtrafik är lätt att använd o förstå, snabb, hög turtäthet, pålitligt och punktligt, kort avstånd till och från station, bekväm, prisvärd.
 - Walkability, hälsosamt och trevligt, yteffektivt - (stadsmark är värdefull), alla koll-resor startat med gång, designa gaturum runt trafikanter, håll urbana avstånd korta. Lätt att gå, lätt att orientera sig viktigt för att attrahera människor till en kommun.
 - Begränsa biltrafiken. Investeringar kommer inte att vara tillräckligt var sig i vägar eller infrastruktur för att kunna minska trängseln. Biltrafiken måste prissättas, parkeringsavgifter, trängselavgifter.

 - Kompakt planering. Låg täthet- längre resor mer trängsel på väg och i kollektivtrafik. Hög täthet ger kortare resor, mindre kapacitetsbehov ….och lättare göra kollektivtrafik konkurrenskraftig. Planera kompakt i mikro och makroperspektiv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snart presenteras Samverkansbudget , det bästa för
Österåker

Nu börjar jag blogga igen

Efter en tid uppehåll tänker jag börja blogga igen. Jag börjar med det fina 1;a maj firandet i Åkersberga i går. Solen sken, och det var tal och sång. Nyhet från i år var att vi hade inget demonstrationståg utan en hel timmes arrangemang istället, och det var mycket bättre, och programmet kommer vi fortsätta utveckla. 
Vi var flera talare, Lars Frid som facklig ledare, Michael Lundh, Jörgen Palmberg om årets kyrkoval.
Här kan du läsa mitt 1;a majtal 2017.


Mötesdeltagare - vänner!

Jag är stolt över att stå här framför er på arbetarrörelsens högtidsdag – 1 Maj 2017 i Åkersberga.

Svenska modellen ska utvecklas inte avvecklas är årets 1;a Maj paroll
Det handlar naturligtvis om striden för schysta villkor på arbetsmarknaden, en bra och generell välfärd och en bra ekonomisk politik.

Men det handlar lika mycket om det vi arbetar för i Österåker – att alla barn skall känna sig trygga och sedda. Därför kämpar vi för mindre barngrupper i förskolan.

Det handlar om att alla skolor i Österåker ska…

Varför sådan brådska med utbyggnad av Östanå?

I snabb följd har programförslag lagts fram för Östanå, Roslags-Kulla och Wira, och förslag detaljplan för ett reningsverk i Östanå. Båda dessa förslag har en del gemensamt, ett är att det skall gå snabbt. Väl snabbt anser vi socialdemokrater.

Programförslaget och detaljplan för reningsverket har vi i båda fallen föreslaget skall återremitteras för att kompletteras med mer fakta. Nedan kan du läsa hur vi resonerat:


Vi har i första hand begärt återremiss av följande skäl:

Programförslaget belyser alla de avvägningsfrågor som finns i området, tyvärr levereras inte lösningar på detsamma. Saknas gör uppgifter om konsekvenserna av ökad biltrafik och vad det ger för effekt på så väl väg 276, med köbildning, buller etc., som behov av infartsparkering, samt kollektiva färdmedel hur det kan tillgodoses i eller i anslutning till det nya området. Effekten av att föreslagen bebyggelse ligger inom skyddsområde för befintlig vattentäkt bör också utredas. Kultur- och naturvärdena måste bevaras. M…