torsdag 19 september 2013

En vecka med fokus på trafikfrågor

I veckans nummer av lokaltidningen Kanalen informerar vi om att vi socialdemokrater tar ett initiatvis om vi valt att kalla för ett handslag för trafiklösningar. Utförda medborgarundersökningar visar tydligt att trafikfrågorna är något som många oroar sig för. Vi vet att det finns problem oh at lsöa trafikfrågorna är ingen enkl uppgift. Ingen har facit i hand och svar på alla lösningar men vi tror att Österåkers kommun har en chans att komma framåt - om de förtroendevalda är beredda att ta ansvar och komma överens om vilka trafiklösningar som är nödvändiga. Därför tar vi socialdemkrater initiativ till att söka en så bred överenskommels som möjligt för att lösa trafikfrågorna. Jag har nu tagit kontakt med alla partier i Österåkers kommunfullmäktig och vi avvaktar nu svar - om intresse finns.

I går fick jag trevligt besök av några elever som går i femman i Korallens friskola. De intervjuade mig om bland annat trafiksfrågor. Samtidigt som de filmade med sina mobiler. Ska bli spännande at se hur eleverna fick ihop det.

Idag så har jag varit med om en träff med Trafikverket. Bra möte. Det gäller verkligen att kommunens utveckling och Trafikverkets planer för upprustning av vägar och planer för nya vägar och trafiklösningen går hand i hand. Givetvis diskusterades breddningen av väg 276 och kommunens bestämda uppfattning att se till att en rondell kommer till innan breddningen sker nästa år. Jag är lvertygad om att dessa trafikproblem kommer att lösas.

På söndag i Åkersberga centrum kan man komma till bla Stationsvägen och prata om trafikfrågor och om utvecklingen av Åkersberga centrum. Kl 13.00 sker en paneldebatt som jag kommer att delta i tillsammans med Bengt Olin (s).

Inga kommentarer:

Bygg flerbostadshus i trä

Pressmeddelande den 2 mars 2020 Bygg flerbostadshus i trä Utvecklingen av stadsbebyggelse i trä ökar markant. Det som driver på den ut...