I tidningen Mitt i Södra Roslagen läser jag om " totalfiasko" för den nya entreprenören, med strandsatta resenärer som fått se bussen köra förbi. Säga vad man vill men jag vet inte många vars tålamod ständigt prövas så ofta som just kollektivtrafikresenärer från Österåker. Och nu är det dags igen.
Att det fanns risk för att det kunde bli trassel i kollektivtrafiken var något som vi socialdemokrater pekade på redan då den moderatstyrda alliansen i Stockholms läns landsting valde att både upphandla Roslagsbanan och busstrafiken med en och samma entreprenör och samtidigt införa ett nytt ersättningssystem som bygger på antalet resenärer som går på tåg och bussar. Rätten gavs också att efter en tid också förändra utbudet och tidtabeller. I ett sådant scenario är det enkelt att se att färre resenärer på en linje riskerar att i framtiden leda till indragna linjer. Kan bli särskilt kännbart för oss som bor längst ut från stan och som är beroende av att kunna ta oss in till stan även utanför rustningstrafik. Nåja , allt detta är risker som kan bli verklighet framöver. Det som hänt nu, enligt lokalmedia är krånglande it-system, för lite kommunikationsutrustning och att tidtabellerna varit felaktiga. Låter i mina öron som att entreprenören inte riktigt var förberedda för övertagandet. Så då återstår frågan - vad tänker företaget och landstingsledningen som är ytterst ansvarig gör för att se till att Österåkersborna möts av en buss som stannar och välkomnar sina resenärer och inte åker förbi. Att Österåkersborna får den välfungerande kollektivtrafik de har rätt till !
Fakta:
Den 6 december 2011 skrev vi socialdemokrater ett brev till moderata kommunledningen i Österåker om riskerna för trubbel i kollektivtrafiken - inget svar.
Den 8 mars 2012, tog vi upp frågan offentligt i kommunfullmäktige.
Bättre sent än aldrig - idag reagerar kommunstyrelsen ordförande i Österåker.
Att det fanns risk för att det kunde bli trassel i kollektivtrafiken var något som vi socialdemokrater pekade på redan då den moderatstyrda alliansen i Stockholms läns landsting valde att både upphandla Roslagsbanan och busstrafiken med en och samma entreprenör och samtidigt införa ett nytt ersättningssystem som bygger på antalet resenärer som går på tåg och bussar. Rätten gavs också att efter en tid också förändra utbudet och tidtabeller. I ett sådant scenario är det enkelt att se att färre resenärer på en linje riskerar att i framtiden leda till indragna linjer. Kan bli särskilt kännbart för oss som bor längst ut från stan och som är beroende av att kunna ta oss in till stan även utanför rustningstrafik. Nåja , allt detta är risker som kan bli verklighet framöver. Det som hänt nu, enligt lokalmedia är krånglande it-system, för lite kommunikationsutrustning och att tidtabellerna varit felaktiga. Låter i mina öron som att entreprenören inte riktigt var förberedda för övertagandet. Så då återstår frågan - vad tänker företaget och landstingsledningen som är ytterst ansvarig gör för att se till att Österåkersborna möts av en buss som stannar och välkomnar sina resenärer och inte åker förbi. Att Österåkersborna får den välfungerande kollektivtrafik de har rätt till !
Fakta:
Den 6 december 2011 skrev vi socialdemokrater ett brev till moderata kommunledningen i Österåker om riskerna för trubbel i kollektivtrafiken - inget svar.
Den 8 mars 2012, tog vi upp frågan offentligt i kommunfullmäktige.
Bättre sent än aldrig - idag reagerar kommunstyrelsen ordförande i Österåker.